Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

H&M:s Sverigechef Daniel Ervér ser en väldigt stor potential i Göteborgsregionen. I ett större perspektiv är han övertygad om att hållbarhet är helt avgörande för överlevnaden.

Ska öppna H&M Home i Göteborg

Klädjätten H&M vill göra det lika naturligt att återvinna kläder som att panta burkar. 2018 öppnar H&M Home i Mölndals nya köpcentrum men landschefen Daniel Ervér hoppas att konceptet finns i Göteborg innan dess.


Vad betyder hållbarhet för er?
– Det är ett superviktigt område för oss. På lång sikt är hållbarhet helt avgörande för vår överlevnad, en utmaning för hela västvärlden, där vi vill vara ett hållbart alternativ när det gäller mode.


Så vad gör ni på det området? 
– En av delarna handlar om att sluta kretslopp. Idag jobbar vi mycket med linjära flöden i samhället och modebranschen, och de måste bli mer cirkulära. Vi kan inte ta nya resurser och slänga de gamla på soptippen. Där tycker vi att vår klädinsamling är en viktig del, eftersom vi får tillbaka textiler som kan återanvändas och återvinnas för att skapa nya textilfibrer. En annan del handlar om att ta socialt ansvar i våra produktionsländer.


När det gäller klädinsamlingen – ligger hela insamlingsansvaret hos kunden? 
– Vi svenskar slänger 8 kilo kläder per år på soptippen. Vi vill ändra kundbeteendet och uppmanar kunderna att ta med kläderna tillbaka till butiken. För varje påse textilier kunden har med sig ger vi 50 kronor rabatt på ett köp över 300 kronor, det har bra effekt.


Varför går folk till er med sina gamla kläder och inte till Myrorna? Är 50 kronor mer värt än känslan att göra något för välgörenhet? 
– En stor fördel vi har är att vi tar emot alla sorters textiler. Underkläder, enskilda strumpor, trasiga tröjor – vi tar allt, och så funkar det inte på välgörenhetsinsamlingar. Dessutom är vi tillgängliga, vi samlar in i 148 butiker över hela landet. Sedan vill jag poängtera att vi inte vill ta från någon annan, huvudfrågan måste ju vara att de där 8 kilona vi slänger per person och år kommer tillbaka in i kretsloppet, oavsett hur.


Vad händer med det kunderna lämnar in?
– Vi skickar dem till Tyskland där företaget I:co sorterar dem. Sedan händer olika saker beroende på skick – återanvändning, second hand, fiberåtervinning som ger nya kläder eller stoppning till bilstolar. 95 procent av det som svenskarna slänger på soptippen kan återvinnas.


Vore det inte bättre om alla bara handlade färre kläder? 
– Det finns en jättestor efterfrågan på kläder och mode. Det är en stor del av hur vi uttrycker vår personlighet. Däremot vill vi att folk ska köpa plagg de gillar länge. Därför utbildar vi kunderna i hur man tar hand om plaggen, att man kan tvätta dem i lägre temperaturer till exempel.


Då shoppar ju folk mer sällan, är inte det kontraproduktivt för er del? 
– Jo… Men på lång sikt är det viktigt. Människor kommer fortsätta konsumera, och vi vill att de ska göra det hos oss istället för hos konkurrenterna. Vi vill vara det mer hållbara alternativet och då är det viktigt att göra de här sakerna.

Bild: Nils Petter Nilsson.


2020 har ni som målsättning att all bomull ska komma från hållbara källor. Samtidigt sägs det att bomullen inte kommer räcka till alla på jorden 2030. Är det inte läge att titta på alternativa material? 
– Vi utmanar oss själva att hitta nya material hela tiden. För en månad sedan lanserade vi till exempel Concious exclusive, en liten kollektion med enbart hållbara material. Bland annat fanns det smycken gjorda av denimite, ett material som görs av återvunnen denimfiber som pressats ihop tills det känns som plast och ser ut som grön marmor. Jättehäftigt. H&M Foundation har just börjat dela ut priset Global Change award till innovatörer i branschen. I år gick det bland annat till en italienare som tillverkar textil av citronskalsrester som blivit över i citronjuicetillverkning.


Är du mer inne på hållbarhetsspåret än dina företrädare?
– Nej, snarare är det så att vi som företag driver den här frågan mer och mer. Det är bara ett år sedan vi inkluderade hållbarhet i vår affärsidé: mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt.


Är det verkligen kvalitet ni säljer?
– Ja, det är en jätteviktig del av vår affärsidé! Och när vi säger kvalitet, handlar det om att vi ska överträffa våra kunders förväntningar. Vi jobbar med det redan från design – vi gör tester på hur mycket ett plagg krymper, om det fäller färg, hur bra knappar sitter fast, om den noppar. Vi testar och förbättrar.


Så det låga priset betyder inte dålig kvalitet?
– Nej, så behöver det inte vara. Bra pris handlar om en massa saker som inte nödvändigtvis har med kvalitet att göra. En stor anledning är vår storskalighet. Vi har ett inköpskontor som köper in till alla H&M-butiker i hela världen. Vi är duktiga på att effektivisera vår supply chain och har i stort sett inga mellanhänder som ska ha sin del av kakan. Vi är kostnadsmedvetna. 


Kommer H&M göra något spännande i Göteborg snart?
– 2018 öppnar ett nytt köpcentrum i Mölndal där vi kommer ha vår heminredningslinje H&M Home, men vi hoppas kunna presentera det på fler ställen i Göteborg innan dess. Vi försöker hela tiden öka de butiksytor vi har eller hitta nya för att få plats med hela H&M-konceptet. Vi ser väldigt stor potential i Göteborgsregionen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.