"Skönt att affären är klar"

ANNONS
|

Det skriver Paul Åkerlund, kommunalråd (S) i Trollhättan och tidigare IF Metallbas på Saab Automobile, på kommunens hemsida.

"Det här visar att Nevs verkligen menar allvar och att man nu intensifierar arbetet med att genomföra affärsplanen. Extra viktigt är också att man löst namnfrågan. Att bilarna från Trollhättan även fortsättningsvis kommer att heta Saab tror jag är av stor vikt. Både för Nevs och för Trollhättan".

"Nu tittar vi framåt – om ett och ett halvt år har vi förhoppningsvis en högklassig, storsäljande elbil som rullar ut från produktionen i Trollhättan", skriver Åkerlund.

Prislappen på Saab Automobile blir troligen inte känd förrän konkursförvaltarna lämnar in sin rapport till Vänersborgs tingsrätt. Det sker i november.

ANNONS

"Jag välkomnar att konkursförvaltarna och Nevs har kommit överens i en slutuppgörelse", uppger näringsminister Annie Lööf (C) i ett kortfattat pressmeddelande.

"Beskedet ger förhoppningar om fortsatt verksamhet och jobb i Fyrbodalsregionen. Ambitionen att utveckla nya elbilar på Saabs beprövade teknik är innovativt och framtidsinriktat. Det passar bra in i den forskning och utveckling som finns i det svenska fordonsklustret", heter det i näringsministerns kommentar.

Även Anders Ferbe, förbundsordförande i IF Metall, uttrycker framtidshopp:

"Det är mycket tillfredsställande att affären mellan Saabs konkursförvaltare och Nevs nu har slutförts och jag ser fram emot att vi åter kan förvänta oss att kvalitetsbilar tillverkas i Trollhättan", uppger han i ett pressmeddelande.

"Jag hade förmånen att få delta i den familjedag som Saabklubben ordnade i helgen. Trots att den gamla Saabklubben lades ned präglades dagen av framtidshopp. Jag är imponerad av den Saabanda som fortfarande lever i Trollhättan, en anda och en kunskap som de nya ägarna Nevs kommer att ha stor glädje av", säger Ferbe.

23 februari 2010 köpte Spyker Saab Automobile från General Motors.

6 april 2011 stannade fabriken eftersom leverantörer inte fått betalt.

Förhandlingar med kinesiska Youngman och Pang Da för att få in pengar.

21 september 2011 gick Saab in i rekonstruktion.

GM uttalar flera gånger att man säger nej till planerna på kinesisk inblandning.

19 december försattes Saab i konkurs.

13 juni 2012 presenterades en uppgörelse där elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden (Nevs) köper huvuddelen av tillgångarna i Saabs konkursbo.

3 september meddelas att affären är i hamn

ANNONS