Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I kväll lämnar Stenafärjan Nautica Varbergs hamn för sista gången.Linjen får ny sträckning och går från och med lördag från Halmstad. Arkivbild. Bild: Stena Line
I kväll lämnar Stenafärjan Nautica Varbergs hamn för sista gången.Linjen får ny sträckning och går från och med lördag från Halmstad. Arkivbild. Bild: Stena Line

Sista avgången för färjan från Varberg

I kväll lämnar Stenafärjan Nautica Varbergs hamn för sista gången. Linjen får ny sträckning och går från och med lördag från Halmstad.
– Vi kommer att sakna den, den har länge varit ett inslag i vår vardag, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Charlotte Stenkil (M).

Färjan som två gånger varje dag ankommer och lämnar Varberg har varit en del i stadsbilden i sextio år. Men nu är det slut.

– För knappt tre år sedan blev vi uppsagda av Varbergs kommun då de ville göra om det centrala terminalområdet till bostäder, säger Tony Michaelsen, Stena Lines chef för linjerna mellan Sverige och Danmark.

Nya affärsmöjligheter

En ny terminal skulle kosta minst 300 miljoner kronor att bygga och även om kommunen lovade bidra till finansieringen blev det för dyrt. När Stena sonderade olika möjligheter upptäckte man att Halmstad var ett lockande alternativ. Investeringar var betydligt lägre och dessutom upptäckte man nya affärsmöjligheter som rederiet inte sett förut.

– Det finns i dag ett befintligt flöde på många tusen lastbilar som åker från Jylland till Småland över broarna. Det skulle vara otroligt fördelaktigt för det flödet att åka på våra båtar. Det går snabbare och det sparar pengar, inte minst på grund av EU:s regler för körtid, säger Tony Michaelsen.

Den nya rutten är visserligen fyra sjömil längre än tidigare, vilket motsvarar femton minuter längre tid. Resan från Grenå tar nu 4 timmar och 35 minuter. Men jämfört med omvägen över broarna är det ändå en tidsvinst.

Locka passagerare

Samtidigt gör Stena tillsammans med partners på båda sidorna av Kattegatt satsningar för att locka passagerare. Stena tror att flytten till Halmstad kommer att ge ökade intäkter på färjelinjen.

– Vi tror att vi kommer att fördubbla både frakt- och passagerarvolymerna jämfört med i dag inom några få år, säger Michaelsen trosvisst, och säger att målet är att då kunna sätta in ytterligare en färja på rutten.

Den sista båten lämnar Varberg 19.45 på fredagskvällen.

Jonas Dagson/TT

•1960:Linjen Varberg–Grenå öppnas av Europafärjan. Samma år startade Lion Ferry linjen Halmstad–Århus. Den expanderade senare till Köpenhamn–Halmstad–Århus.

•1965:Linjen Varberg–Grenå köps av Lion Ferry som då får tillgång till hamnen i Grenå och ändrar sin andra rutt till Halmstad–Grenå. Den läggs dock ner följande år.

•1982:Stena Line köper rutten Varberg–Grenå.

•1988:Stena öppnar efter 22 år åter linjen Halmstad–Grenå. Då byggdes även en ny terminal i Halmstad.

•1998:Nya alkoholregler tvingar fram rationaliseringar och linjen Halmstad–Grenå läggs ner.

•2017:Varbergs kommun säger upp hyresavtalet för terminalen i centrala staden. Det ska istället byggas bostäder på området.

•2020:Stena väljer att flytta linjen tillbaka till Halmstad. Sista avgången från Varberg går den 31 jan.

Källa: Stena Line, Hallandsposten