Sinnrik ballongkonst förhöjer feststämningen

De skapar dekor till butiksöppningar, företagsfester, events och föreställningar – med hjälp av ballonger. ​– Professionella ballongkonstnärer har länge varit väldigt vanligt i andra länder, men inte i Sverige. Det börjar ändras, säger Ann-Sofie Ivarsson, vd på Imago ballonger och dekor.

ANNONS
|

Tre stycken fyra meter höga bokstäver stavar tillsammans ordet ”hem”. Bokstäverna är skapade av totalt 600 ballonger – noggrant sammansatta för att klara att föras in och ut som dekor på Göteborgsoperans scen. Ariel McMillion, creative director och en av grundarna till företaget Imago ballonger och dekor, berättar om projektet samtidigt som han pekar på bilden från föreställningen på sin smartphone.

– Göteborgsoperan ville ha svävande ballongbokstäver till sin föreställning av Mozarts Idomeneo. Det var ett riktigt ingenjörsjobb. Ballongerna skulle klara att hållas samman och sväva över marken, samtidigt som de behövde vara tillräckligt flexibla för att kunna föras in och ut från scenen av skådespelarna. Vår lösning var att bygga egna bokstavsramar i kolfiber, berättar han.

ANNONS

Vi träffas i en lagerlokal i Masthugget, där produktionen av ballongkonstverken sker. Bredvid Ariel sitter hans fästmö, och tillika vd:n för företaget, Ann-Sofie Ivarsson. De gigantiska ballongbokstäverna är bara ett exempel på hur Göteborgsföretaget Imago använder ballonger i olika sammansättningar för att skapa konst och dekor. I deras utbud finns allt från traditionella ballongpelare till massiva ballongkonstinstallationer. Uppdragen kan variera från pynt till butiksöppningar till dekor till företagsfester och events. Det senaste uppdraget var att skapa dekor till en frisörmässa på Clarion Post, där svarta ballonger på stjälkar med guldaccessoarer prydde entrén och festlokalen.

– Professionella ballongkonstnärer har länge varit väldigt vanligt i andra länder. Det finns exempelvis betydligt fler bara i våra grannländer, Norge och Danmark, och det är väldigt vanligt i USA. Vi ser nu äntligen ett mer konstnärligt uttryck i ballonger internationellt och de dyker exempelvis upp på modevisningar och i inredningstidningar. I Sverige har man länge sett ballonger som någonting man blåser upp själv och pyntar ett barnkalas med. Vi vill visa att ballonger kan vara så mycket mer, säger Ann-Sofie Ivarsson.

Både Ann-Sofie och Ariel har en bakgrund inom reklambranschen, så att starta ett eventföretag låg inte långt borta.

– Det började egentligen som ett sidoprojekt 2008. Jag hade sett ett par olika ballongkonstverk och tyckte att det såg väldigt häftigt ut. Jag och min yngre bror Mike började testa att använda ballonger i olika konstprojekt och ganska snart insåg vi vilka stora möjligheter det fanns, berättar Ariel.

ANNONS

Ganska snart kom även Ann-Sofie med på tåget, för att ”styra upp det affärsmässiga”, som de båda utrycker det.

Att driva en verksamhet med fokus på ballongkonstverk har varit en utmaning. Den svenska marknaden var inte riktigt mogen och uppdragen var inledningsvis ganska små med fokus på enklare ballongdekor till exempelvis butiksöppningar.

– Då handlade det mer om att vi fick beställningar på en viss lösning och även om vi föreslog någonting annat fick vi ofta svaret ”Nej, det är det här vi vill ha”, berättar Ann-Sofie.

Efter ett par år – och med ett urval goda referenser i bagaget – började det komma in uppdrag av en annan art.

– Vi märkte att efterfrågan ökade och vi fick mer förfrågningar även från eventbolag om att vara med och att ta fram kreativa koncept från grunden. I dag erbjuder vi en helhetslösning, från idé till genomförande, och har uppdrag med helt andra budgetar. Ballonger har blivit lite trendigare även i Sverige, säger Ann-Sofie.

Förutom att stå bakom den kreativa idén är det också Imago som står för själva hantverket. Ballongerna blåses upp med hjälp av olika pumpar och sätts samman för hand i lokalen i Masthugget. Att skapa konst av ballonger handlar dessutom inte bara om att skapa någonting som är vackert för ögat.

ANNONS

– Att bara ställa en pelare med en 32-tums stor ballong ovanpå utomhus i Göteborg – det går inte. Den blåser omkull. Vi har jobbat mycket för att ta fram en lösning som fungerar att ha utomhus, berättar Ariel.

Duon driver företaget på halvtid, vid sidan av andra uppdrag. Sedan snart ett år tillbaka finns även kreatören Frida Lindskog med i teamet, som anställd på 75 procent. Ytterligare tre dekoratörer arbetar deltid i företaget och planerna är att utöka ytterligare.

– Det som är utmanande med att driva ett företag inom eventbranschen är att vi är väldigt säsongsberoende. Vi har oftast jobb mellan torsdagar och söndagar, och betydligt mer uppdrag på hösten än på våren, säger Ann-Sofie.

Tanken framöver är att bredda det befintliga serviceutbudet till att även innefatta produkter.

– Tanken är att kunna erbjuda en ”Ikea-modell”. En box med det material och de instruktioner som behövs för att man ska kunna sätta samman en jätteballong på en stjälk med många olika snygga accessoarer på bara några minuter, berättar Ariel.

Målet framöver är också att stärka ballongkonstverkets roll som konstform.

– I dag används våra produkter mer för att belysa någonting annat. Vi arbetar med idéer där ballongerna i sig är konstverket, säger Ariel.

ANNONS
ANNONS