Singles Day, singlarnas dag den 11 november, har blivit en enorm shoppinghögtid i Kina, och den största e-handelsdagen i världen. E-handelsjätten Alibaba rapporterade att man sålde för över 300 miljarder kronor under de första 16 timmarna, uppger CNN.
Det motsvarar två tredjedelar av den amerikanska konkurrenten Amazons totala försäljning i det senaste kvartalet.
LÄS MER:Dåliga reor på svensk singeldag
Fortsatt shoppinghysteri trots en kraftig avmattning inom den kinesiska ekonomin.
– Men med stora rabatter kommer alltid konsumenterna ut för att leka, oavsett hur dålig ekonomin än är, skriver Jeffrey Halley, marknadsanalytiker på Asia Pacific.
Inom e-handeln är Singels Day nu större än Black Friday och Cyber Monday i Kina.
Hamnar på sista plats
Den svenska handeln har i över tio år försökt att haka på "shoppinghögtiden" – hittills med tämligen skralt resultat.
– Det är framför allt elektronikhandeln som satsar på Singles Day, och inom e-handeln är det drygt tio procent av handlarna som anser att dagen är viktig, säger Mattias Holmqvist, pressekreterare på Svensk Handel.
I Svensk Handels Handelsbarometer uppvisar singlarnas dag ett omvänt resultat jämfört med Kina. Bland handlarna hamnar singlarnas dag som den minst viktiga av årets alla högtider och happenings, rent försäljningsmässigt. På näst sista plats ligger nationaldagen, där 15 procent av dagligvaruhandeln anser att dagen är viktig för försäljningen.
Stackars fars dag, är tredje minst viktiga försäljningsdagen per år, med 25 procent av dagligvaruhandlarna och 12 procent av sällanköpshandeln tycker att pappa är viktig för butiken.
Läs mer: Kommersens högtider – en shoppingfajt
Hur kunde då Singles Day bli en så stor dag? Det började på Nanjinguniversitetet 1993 och dagen fick sitt namn för att datumet består av fyra ettor. Singles Day har blivit en stor festivaldag bland unga singlar över hela Kina, där man stolt firar sitt singelliv med fester och onlineshopping.
I Sverige är det tvärtom. Här är familjen i fokus – julen är utan konkurrens den allra största högtiden rent försäljningsmässigt. Det är alla handlare helt eniga om.