Siktar österut efter tyska framgångar

ANNONS
|

Skotillverkaren Vagabond med huvudkontor i Varberg har tilldelats Svenska företagspriset för sina framgångar på den tyska marknaden. Vagabond har funnits närvarande i Tyskland sedan början av 80-talet och beräknas omsätta 13,25 miljoner euro i år.

Marie Nilsson-Peterzén, creative director och en av grundarna, är hedrad av utmärkelsen och menar att det är resultatet av ett långt och medvetet arbete att få en stark ställning på den tyska marknaden.

- Det är en enorm marknad och när man väl kommer in i den börjar det hända saker, säger hon.

Tyskland är i dag Vagabonds snabbast växande marknad och står för nästan 30 procent av all försäljning. Under det kommande året väntas man öppna ytterligare tre konceptbutiker, utöver de två befintliga i Berlin och Essen.

ANNONS

Varför funkar just Vagabond så bra i Tyskland?

- Vi är enträgna och har bevisat att vi kan leverera bra produkter. Tyskarna är väldigt krävande konsumenter och i företagsvärlden gäller ordning och reda i både struktur och organisation, och det har vi alltid uppskattat.

Vilka övriga marknader siktar ni in er på?

- Vi har ett bolag i Ryssland som sedan ett år tillbaka säljer våra skor där. Vi har även ställt ut på olika mässor i Kina och kommer i början av september att träffa fyra möjliga samarbetspartners där. Till hösten kommer vi att leverera en del testprodukter, och så får vi se hur det går. Sedan jobbar vi kontinuerligt med att stärka vår närvaro i USA och England.

- Ungefär 70 procent av vår försäljning är redan i dag utanför Sverige. Här hemma är vi redan så etablerade att det nu framför allt är utomlands som vi har möjlighet att växa.

Delas ut av Svenska Handelskammaren i Tyskland och Exportrådet i samarbete med svenska ambassaden i Berlin.

ANNONS