Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) vill skärpa lagen för att få bort den aggressiva spelreklamen hos nätkasinon. Arkivbild.
Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) vill skärpa lagen för att få bort den aggressiva spelreklamen hos nätkasinon. Arkivbild. Bild: Karin Wesslén /TT

Shekarabi: Spelreklamen ska begränsas mer

Trots regleringar under året kan spelbranschen ännu inte andas ut. Ansvarig minister lovar tuffa tag även under 2020.
– Det är en framgångssaga att svenska staten har återtagit kontrollen över spelmarknaden efter nästan två decenniers vilda västern, säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S).

ANNONS

Spelmarknaden före reformeringen beskriver Shekarabi som en "social katastrof".

– Tidigare hade vi ett laglöst land med ett stort antal spelbolag som bedrev verksamhet mot svenska konsumenter på en av de mest riskfyllda marknaderna, utan att vi hade på plats en lagstiftning som skyddade dem. I slutändan var det konsumenterna som fick betala priset. Det var en social katastrof.

TT: Har den nya spellagen lyckats minska spelreklamen under året?

– Spelreklamen har gått ner under året ganska ordentligt sedan januari. Jämför man december 2018 med januari 2019 ser vi en ordentlig nedgång. Vi ser också en viss förändring i budskapet. Det här har att göra med tillsynsmyndigheternas arbete. Det kom en dom för ett par veckor sedan från Patent- och marknadsdomstolen mot Ninja Casino som tydliggör marknadsföringsbestämmelserna.

ANNONS

TT: Det var också första gången frågan om måttfullhet i spelreklam prövades i domstol. Vad har den domen betytt?

– Den domen är en stor seger för alla som har kämpat för att staten ska återta kontrollen och begränsa spelreklamen för att skydda konsumenterna. Men domen i sig förändrar inget när det gäller vårt arbete för att skärpa reglerna. Vi vill begränsa den spelreklamen ytterligare och den aggressiva spelreklamen ska bort.

TT: Varför är det viktigt att minska aggressiv spelreklam?

– Det finns en koppling mellan marknadsföring och den utsattheten som konsumenter med problemspelande har. Den aggressiva reklamen förstärker utsattheten och ökar riskerna för spelmissbruk och sociala problem i samband med spel. För vår del kommer alltid konsumenterna först, och det har vi varit väldigt tydliga med det här året.

TT: Vad har den nya spellagen haft för effekt hittills?

– En siffra som vittnar om dess betydelse för utsatta konsumenter på spelmarknaden är att det numera är över 46 000 människor som har stängt av sig från allt spelande genom Spelpaus. Det visar att behovet av skyddsmekanismer varit enormt. Jag är väldigt glad över att vi nu har en lagstiftning med ett licenssystem som alla bolag måste följa.

ANNONS

TT: Du låter positiv. Finns det något du är mindre nöjd med?

– Jag är nöjd på det stora hela, men det finns fortsatt ett område där vi kommer att behöva lägga stora delar av vår energi under de kommande månaderna, och det är spelreklamen. Där ser vi att vi har återtagit kontrollen, men vi måste skärpa lagen för att få bort den aggressiva spelreklamen, speciellt när det gäller de farliga spelformerna där jag framför allt tänker på nätkasinon. Nästa år kommer vi att få förslag på vårt bord om hur detta ska göras.

TT: Bolagen har tidvis menat att lagstiftningen varit otydlig kring vad som räknas som en bonus och inte. Finns det anledning att göra det mer tydligt?

– Vi kommer följa rättsutvecklingen, och verka för att upprätthålla svensk lag. Spelinspektionen har agerat och fattat beslut mot bonusar. Jag har även kommunicerat till bolagen att de inte behöver utmana lagstiftningen, bara för att de gör bedömningen att den är otydlig i en viss situation. Det finns bolag som valt att utmana lagstiftningen, och de kommer inte att vara framgångsrika. Vi kommer att skärpa lagen om så behövs.

TT: Hur tycker du att det har gått med att hålla borta aktörer som saknar licens?

ANNONS

– Det är också en framgångssaga. Det är mycket hög kanalisering (att konsumenter i högre grad söker sig till spelbolag inom licenssystemet, reds anm.) och vi har fått in i princip alla aktörer i systemet. Nu har vi verktyg på plats för att hålla borta bolagen som saknar licens, bland annat genom straffrättsliga verktyg som handlar om kriminalisering och höga straff och blockering av betalningar till illegala spelbolag. Under 2020 kommer vårt fokus ligga på att agera för att hålla borta de olicensierade bolagen. Illegalt spel har inget att göra i Sverige.

TT: Under året har matchfixning kriminaliserats, vad kan vi vänta oss på det området framöver?

– Där har det hänt mycket under året, efter flera decennier av uteblivet ansvarstagande från statens sida. Nu har vi ett ordentligt arbete mot matchfixning och vi har fått igång samordnandet mellan olika aktörer. Inom kort kommer vi att gå ut med regler för vilka spelobjekt som är förbjudna för att minska risken för matchfixning. Det är en jätteviktig fråga för oss, säger Ardalan Shekarabi.

Fanny Hällegårdh/TT

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi under en pressträff om hur spelreklamen i Sverige utvecklats sedan omregleringen av marknaden vid årsskiftet. Arkivbild.
Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi under en pressträff om hur spelreklamen i Sverige utvecklats sedan omregleringen av marknaden vid årsskiftet. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Regleringen gäller allt spel som tillhandahålls i Sverige, det vill säga även spel på nätet som riktar sig till den svenska marknaden.

I samband med regleringen inrättades tjänsten Spelpaus där spelare kan stänga av sig från spel om pengar. I slutet av 2019 hade över 46 000 personer stängt av sig från spel och direktreklam av spel.

Spelinspektionen har även beviljat över 270 spellicenser, och stoppat spelbolag som inte lever upp till kraven och straffat dem som på olika sätt brutit mot regelverket.

Enligt den nya lagen ska spelreklamen vara måttfull och får inte riktas till personer under 18 år. Det är även förbjudet att rikta reklam till den som stängt av sig från spel via Spelpaus.

Efter en dom från Patent- och marknadsdomstolen där man för första gången prövade frågan om måttfullhetskrav förbjöds påståenden som: "Knepet sprids som en löpeld: kan fylla kontot på 5 minuter", "Så kan du ta hem miljoner utan registrering" eller "250 spel med chans på miljontals kronor är bara ett klick bort. Vad väntar du på?".

Källa: Regeringen, Spelinspektionen

ANNONS