Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Per Avander och medarbetarna på Bilia kan se tillbaka på ett starkt resultat sista kvartalet 2018. Men frågan är hur marknaden utvecklas i år. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Service och begagnade bilar lyfter Bilia

En minskad omsättning, men ett förbättrat resultat – göteborgska börsbolaget Bilia förbättrade marginalerna fjärde kvartalet. Bättre intäkter genom service och fler sålda begagnade bilar är en förklaring.

Bilia som i synnerhet säljer nya, men även begagnade bilar och utför service, har däckhotell och flera andra verksamheter kopplade till bilar såg omsättningen sjunka till lite under sju miljarder kronor det fjärde kvartalet. Samtidigt förbättrades rörelseresultatet till 296 miljoner kronor, vilket var nytt rekord enligt bolaget. Det betydde en marginal på 4,3 procent. Resultatet per aktie ökade till 2:10 kronor att jämföra med 1:80 motsvarande period i fjol.

Utslag på börsen

Marknaden, som bland annat sett sjunkande siffror när det gäller nyregistreringen av bilar, reagerade positivt på kvartalsrapporten och aktien steg på Stockholmsbörsen när rapporten först släpptes på fredagseftermiddagen, men sedan utvecklades aktien negativt.

Även för helåret visade bilåterförsäljaren ett förstärkt resultat: 1 034 miljoner kronor, vilket även det är det bästa man presterat. Här ökade dock omsättningen mer än resultatet, till knappt 28,4 miljarder kronor, vilket var en ökning med tre procent. Det betydde att rörelsemarginalen – omsättning jämfört med resultat – minskade något, till 3,3 procent.

Vd Per Avander konstaterar att efterfrågan på service hos Bilia har utvecklats positivt och efterfrågan på begagnade bilar ökade det fjärde kvartalet.

God marginal

– I serviceaffären hade vi en marginal om 14 procent kvartal fyra, det är det bästa någonsin, sade vd:n på en press- och analytikerkonferens.

– Vi har haft en ständig förbättring under åren av serviceaffären. Det är drivet att vi har en tillväxt, vi har mycket nya bilar på våra marknader.

Däremot var leveranserna av nya bilar något lägre än motsvarande period i fjol i jämförbara bilhallar. En faktor för den svenska marknaden – huvudmarknaden för företaget – påverkades av införandet av de nya skattereglerna för nybilsförsäljning, bonus-malus, som gynnar miljöbilar och missgynnar fossilt driva fordon.

I en kommentar konstaterar vd att skattereglerna påverkar efterfrågan på miljöbilar. Det kan dock inverka negativt på Bilias försäljning under detta året: ”Kortsiktigt kan vår försäljning av nya bilar påverkas negativt då antalet elbilar som våra varumärken erbjuder är begränsat under 2019, men nya modeller förväntas komma 2020.” Däremot tror Bilia på en fortsatt tillväxt när det gäller service till bilar.

Fakta: Bilia 2018 i siffror

Nettomsättning: 28 382 miljoner kronor (27 492)

Rörelseresultat: 1 034 miljoner kronor (1 006)

Sålda nya bilar: 50 324 (52 896)

Märken: Volvo, BMW, Toyota, Renault, Mini, Lexus, Dacia och Hyundai

Antal serviceabonnemang: 105 000

Anläggningar: 134 stycken.

Länder: Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.