Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Konsumentverket har inlett tillsyn mot resebolagen SAS, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillräckligt snabbt. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Sena återbetalningar för resor granskas

Konsumentverket har inlett en tillsyn mot resebolagen SAS, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillräckligt snabbt, rapporterat SVT Nyheter.

Den som får sin bokade resa inställd har enligt lagen rätt att få hela beloppet tillbaka. För flyg ska det ske inom sju dagar, och för paketresor inom två veckor. Men i och med den lavinartade ökning av avbokningar som skett har bolagen inte kunnat upprätthålla tidskraven – vilket har märkts hos Konsumentverket.

Myndigheten har fått in tio gånger fler anmälningar om paketresor i april och maj än i fjol, nästan samtliga gällande återbetalningar, enligt SVT.

SAS, Tui, Norwegian och Ving sticker ut i anmälningsstatistiken, varför en riktad tillsyn har inletts mot dem.

– Vi har haft viss förståelse hittills, men det är ju ändå så att pengarna ska inte komma från konsumenterna här. Det finns konsumentskyddande regler och de är väldigt tydliga, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, till SVT.