Konsumentverket har inlett tillsyn mot resebolagen SAS, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillräckligt snabbt. Arkivbild.
Konsumentverket har inlett tillsyn mot resebolagen SAS, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillräckligt snabbt. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Sena återbetalningar för resor granskas

ANNONS

Konsumentverket har inlett en tillsyn mot resebolagen SAS, Tui, Norwegian och Ving eftersom de inte betalar tillbaka pengar för avbokade resor tillräckligt snabbt, rapporterat SVT Nyheter.

Den som får sin bokade resa inställd har enligt lagen rätt att få hela beloppet tillbaka. För flyg ska det ske inom sju dagar, och för paketresor inom två veckor. Men i och med den lavinartade ökning av avbokningar som skett har bolagen inte kunnat upprätthålla tidskraven – vilket har märkts hos Konsumentverket.

Myndigheten har fått in tio gånger fler anmälningar om paketresor i april och maj än i fjol, nästan samtliga gällande återbetalningar, enligt SVT.

ANNONS

SAS, Tui, Norwegian och Ving sticker ut i anmälningsstatistiken, varför en riktad tillsyn har inletts mot dem.

– Vi har haft viss förståelse hittills, men det är ju ändå så att pengarna ska inte komma från konsumenterna här. Det finns konsumentskyddande regler och de är väldigt tydliga, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, till SVT.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS