Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

En bredare kundbas och satsningar på AI gör Semcon starkare, konstaterar vd:n Markus Granlund. Bild: Hannes Ojensa

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Semcons bredare kundbas ökar intäkterna

Teknikkonsultföretaget Semcon ökar omsättningen med en procent till 483 miljoner kronor. under första kvartalet. Resultatet efter skatt ökar med tio procent till 33 miljoner kronor.

Göteborgsföretaget Semcons ambition att bredda kundbasen och öka branschdiversifieringen har gett resultat, konstaterar koncernchefen Markus Granlund i en kommentar till första kvartalsrapporten 2019.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Andelen av koncernens totala försäljning till industri- och life science-kunder är nu större än omsättningen mot fordonsindustrin, skriver han.

Att inte vara så helt fokuserad mot fordonsindustrin, gör också att företaget sitter säkrare vid konjunkturförändringar.

Under första kvartalet uppgick Semcons intäkter till 483 miljoner kronor mot 468 miljoner kronor första kvartalet 2018. Rörelseresultatet uppgick till 44 miljoner kronor, mot 40 miljoner kronor för samma period i fjol. Det gav en rörelsemarginal på drygt nio procent.

Semcon är en av medgrundarna till AI Innovation of Sweden, vilket ska öka takten på forskning och innovation inom området.

– Digitaliseringen skapar också stora möjligheter för en hållbar utveckling. Vårt engagemang i Fossilfritt Sverige genom digitaliseringskonsulternas färdplan är ett viktigt initiativ där vi inledde ett samarbete under kvartalet, skriver Markus Granlund.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.