Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Scania redovisade en stark orderingång för andra kvartalet. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Scania lyfter vinsten

Scania redovisar sin högsta orderingång sedan 2007 för andra kvartalet. Lastbilstillverkaren lyckades också lyfta rörelsevinsten trots ökade kostnader för den nya lastbilsmodellen.

- Vi befinner oss nu i mitten av en period med dubbla produktprogram med dubbelbemanning och dubbla flöden vilket ger tuffa kostnader. Så i ljuset av det redovisar vi ett relativt starkt resultat, säger vd Henrik Henriksson till TT.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I andra kvartalet blev rörelseresultatet, rensat för engångsposter, 3 113 miljoner kronor, jämfört med 2 588 miljoner kronor samma period i fjol.

Orderingången på lastbilar och bussar steg med 20 procent med bidrag av en hög efterfrågan i Europa och Asien.

Återhämtning i Ryssland

- Lastbilsmarknaden har också återhämtat sig i Ryssland vilket påverkar orderingången positivt. Även i Brasilien börjar vi se ett visst lyft i takt med en ökad efterfrågan i jordbrukssektorn, säger Henriksson.

TT: Hur mår lastbilsindustrin överlag?

- Den är stark. Det finns ett behov hos kunden att förnya sin lastbilflotta, framför allt i Europa, men även i Latinamerika. Vi ser också en stark tillväxt i Asien. Dessutom tjänar våra kunder rätt bra med pengar i och med att den låga räntan ger lägre finansieringskostnader medan bränslekostnaderna är hyfsade, säger han.

TT: Du ser inga utmaningar med framtida räntehöjningar?

- Våra kunder har redan räknat in mindre höjningar i sina kalkyler så jag tror inte att det skulle påverka särskilt mycket, säger han.

Politiska chocker

Däremot skulle politiska chocker kunna påverka, enligt Henriksson.

- Kunder är bland annat oroliga för vad som kommer hända efter brexit. Samtidigt kan sanktioner mot Ryssland och Nordkorea, vilket innebär en risk för hela Asien, utgöra orosmoln för marknaden.

Efterfrågan av bussar var lägre jämfört med förra året. Under de senaste sex månaderna backade orderingången med 10 procent, jämfört med samma period i fjol, med nedgångar i Europa och Latinamerika. Men vd:n är optimistisk.

- Vi är inte oroliga. Bussmarknaden består av stora volymer i få affärer och så sent som i juli har vi börja se fler affärer trilla in i Europa och Asien. Vi tror att vi kommer att landa på samma nivåer som förra året.