Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Northvolts vd Peter Carlsson (till vänster) och Scanias vd Henrik Henriksson presenterar samarbetsplaner.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Scania investerar i batteriutveckling

Scania investerar närmare 100 miljoner kronor i batteriföretaget Northvolt. Batterier för tunga lastbilar är målet för lastbilsjätten. Eldrift har ingen marknad om det inte är lönsamt för kunderna att gå från fossila bränslen till el, säger Scanias vd.

Scania går in med 10 miljoner euro i Northvolt. Bolagen ska samarbeta vid Northvolts planerade forskningscenter i Västerås för att utveckla batterier till tunga fordon.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det här är en del av vår hållbarhetsresa. Vi vill ställa om hela transportsektorn och då finns det olika vägar att gå. Elektrifiering är en av dem, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

I ett andra steg, om utvecklingsarbetet går bra, kommer Scania att köpa battericeller från Northvolts planerade produktionsanläggning i Skellefteå. Scania kommer via samarbetet att ha en bra position, resonerar Henriksson, som tror att det vid något läge kommer att bli brist på batterikapacitet i världen.

Måste vara lönsamt

I höstas lanserade Tesla sin eldrivna lastbil. Produktionen startar 2019. Och i veckan meddelade Volvo att bolaget ska börja sälja eldrivna medeltunga lastbilar nästa år.

Tunga lastbilar som ska köra långa sträckor kräver en helt annan batteriteknik, konstaterar Henrik Henriksson.

- Vi ser ingen anledning att rulla ut produkter innan det finns en logik i att kunden klarar av att driva verksamhet och tjäna pengar på den. En lastbil rullar ungefär åtta timmar per dag, den måste klara den typen av drift, säger han.

Det måste också finnas laddmöjligheter med tillräcklig kräm i, så att det inte tar för lång tid.

Under våren

Planeringen för forskningsanläggningen i Västerås följer planen, enligt Northvolts vd Peter Carlsson.

- Vi avser att sätta igång med byggnationen under våren. Och vår ambition är att kunna installera processutrustning i början av nästa år. Det innebär att vi kan börja bygga batterier i början av 2019, säger han.

Att bygga upp verksamheten, och senare batterifabriken, kommer att kosta enorma summor. Hur mycket pengar bolaget har fått in hittills vill Peter Carlsson inte avslöja.

- Vi har tidigare aviserat att vi har ABB och Vestas med på tåget. Vi är inne i flera processer och kommer under första kvartalet att redovisa hur vi löser finansieringen, säger han.