Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Addis Jagamjae, truckförare (tv) och Joakim Fernblad, teminalchef (i mitten) och Michael Bergman, VD (th) inne i Skogsterminalen där pappersrullar lagras och sen lastas på tåg

Satsning lovar guld av gröna skogar

En större andel av den värdefulla skogsexporten ska skeppas ut från Göteborgs kajer. Det är målet för Skogshamnen, en samarbetssatsning mellan Göteborgs Hamn och dess partnerföretag. I företaget Mimabs terminal är aktiviteten i full gång.

Klockan 10 har morgonens andra last har redan anlänt. I bister vinterkyla kör truckföraren Adis Jaganjae och hans kollega skytteltrafik mellan de sex nya tågvagnarna som anlänt och omlastningsytan. Staplar med gigantiska, ljusbruna pappersrullar tornar upp sig i den 10 000 kvadratmeter stora terminalen och truckarnas motorer ekar mot plåtväggarna.

– Vi lossar 18-20 vagnar om dagen, berättar Adis Jaganjae innan han sätter gasen i botten och hämtar ännu en stor, ljusbrun rulle från en av vagnarna.

Aktiviteten i Göteborgs Hamn har varit i full gång ända sedan småtimmarna och företaget Mimabs terminal är inget undantag. Vd:n Michael Bergman och terminalchefen Joakim Fernblad visar runt bland de jättelika papprullarna, tågvagnar och containers.

– Hit kommer papper och pappersmassa som ska skeppas ut till olika destinationer i världen. Mycket går till Asien, men även till Europa och Sydamerika, berättar Joakim Fernblad.

Mimab tog över terminal 643 för två år sedan och efter lite renoveringsarbete drog verksamheten igång i fjol. De jobbar med cross-docking, vilket enkelt förklarat innebär att lasta av inkommande transporter, sortera enligt beställning och destination, lasta över till containers som transporteras vidare ner till kajen och ombord på de stora lastfartygen. Företagets årskapacitet är 220 000 ton papper och pappersmassa. Men det lär öka.

– Alla vill skeppa ut från Göteborg nu. Vi ser ett ökat behov av lastberedning av skogsprodukter och jobbar hela tiden med effektivisering och kapacitetsökning för att tillgodose marknadens och kundernas behov, säger Michael Bergman.

Mimab och deras samarbetspartners för vidare en lång västsvensk tradition. Redan för 400 år sedan började trä skeppas ut till resten av världen från Göteborgs kajer. I dag är Göteborgs Hamn Sveriges största logistiknav – och den största utlastningshamnen för skogsexport. Men enligt Claes Sundmark, affärsområdeschef på Göteborgs Hamn, finns det en stor potential att växa ytterligare.

– Det kommer att investeras väldigt mycket pengar i skogsindustrin framöver och där vill vi ta en ännu större andel, säger han.

Det ska uppnås genom att ett utökat samarbete för att utveckla kringtjänsterna som erbjuds i Göteborgs Hamn, till exempel att produkterna sorteras på plats som hos Mimab. Syftet är att förenkla logistiken för skogsbolagen och satsningen går under namnet Skogshamnen.

– Det är väldigt många bolag med i det här: ett antal rederier, företag som till exempel Mimab, åkarna som kör till och från hamnen, järnvägsoperatörerna… Det är ett stort lagarbete, säger Claes Sundmark .

– Satsningen startade för ett och ett halvt år sedan och vi har redan fått nya kunder och märker av ökade volymer.

Ökade exportvolymer innebär fler jobb och ökade intäkter för regionen, och kan samtidigt ge fler affärsmässiga ringar på vattnet.

– Med ökade volymer får vi fler linjer på sjön. Och när vi exporterar till fler destinationer, ökar även importen – den båt som kör med export till en viss destination får också med sig import tillbaka, förklarar Claes Sundmark.

Inne i Mimabs pappersterminal fortsätter Adis Jaganjae att lossa tågvagnarna – rulle efter rulle med papper travas på varandra i väntan på vidare transport. På andra sidan lokalen har en av Adis kollegor börjat fylla en grå container med vita paket med pappersmassa. Destination: Xingang, nordöstra Kina. Innan dagen är slut kommer Adis Jaganjae och hans kollegor att ha lastat om över 1 000 ton papper.

Även Mimabs vd Michael Bergman tror att ett ökat samarbete mellan olika aktörer i hamnen är vägen framåt.

– Det finns redan ett stort samlat kluster här i Göteborg och jag tror att framtiden är en ännu större samverkan för att skapa ett bredare serviceutbud gentemot våra kunder.

Mimab har redan planer på expansion.

– Om våra planer går i lås så kommer vi att dubbla vår kapacitet under det kommande året, säger Michael Bergman.

Faktaruta: Skogshamnen

Skogshamnen är ett samarbete mellan Göteborgs Hamn AB, ACL, ANL, CLdN, DFDS, Maersk Line, SCI/Freightman, "K"Line, MSC, SOL, Stena Line och Unifeeder.

Göteborgs Hamn består av flera olika godsterminaler – Gothenburg Roro, Stena Line, Logent Ports & Terminals samt Nordens största containerterminal som drivs av APMT Terminals Gothenburg.

Ett 70-tal tåg trafikerar hamnen varje dag, dels i containertågsystemet RAILPORT Scandinavia, dels som konventionella godståg. Järnvägsförbindelsen till hamnen förstärks inom de närmaste åren med dubbelspårig hamnbana.

Källa: Göteborgs Hamn.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.