Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

SAS vd Rickard Gustafson summerar 2020 som ett förlorat år lönsamhetsmässigt. Arkivbild.
SAS vd Rickard Gustafson summerar 2020 som ett förlorat år lönsamhetsmässigt. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

SAS vd: Tuffare konkurrens efter pandemin

2020 är ett förlorat år för SAS. Vd:n Rickard Gustafson tror att efterfrågan blir bättre nästa år, men ser också framför sig en hårdare konkurrens om semesterresenärerna.
– Prispressen kommer nog att vara tuff, säger han.

Fem lönsamma år i ryggen. Leveranser av nya flygplan och intåg på nya marknader. SAS hade stora planer för 2020. Men coronapandemin kom emellan.

– På mindre än en vecka gick vi från framtidstro till att inse att, nu finns ingen efterfrågan kvar, säger Rickard Gustafson.

För SAS del har pandemin inneburit att 5 000 anställda har fått lämna bolaget. 90 procent av arbetsstyrkan har korttidspermitterats och majoriteten av flygplanen har fått stå på marken. Förutom att navigera i en oförutsägbar framtid, där reserekommendationer ändras med kort varsel, har mycket av arbetet handlat om att säkra bolagets finansiering tills dess att efterfrågan börjar komma tillbaka.

I december har SAS mellan 35 och 40 av sina 160 plan i luften, men antalet flighter och flyglinjer som de 40 planen nyttjas till är mycket färre än normalt.

SAS bokslut för det brutna räkenskapsåret 2019/2020 som avslutades i oktober blev ett resultat före skatt på minus 10,2 miljarder kronor, vilket kan jämföras med vinsten på 794 miljoner året före. Omsättningen mer än halverades, till drygt 20 miljarder kronor, från 46 miljarder föregående år. Den så kallade rekapitaliseringsplanen som sjösattes under hösten ger SAS 14 miljarder kronor och ett litet andrum.

Lönsamheten dröjer

Vaccinet ger hopp, även om det dröjer innan efterfrågan liknar den före krisen.

– Jag tror att januari, februari och mars kommer att vara jättetuffa månader för oss. Men i takt med att ett skydd för de svagaste och vårdpersonalen rullas ut så tror jag att det kommer att finnas förutsättningar för att öppna upp mer framåt våren. Jag tror att det blir möjligt att göra sin sommarresa nästa år, i alla fall i någon form, säger Rickard Gustafson.

När en större del av befolkningen är vaccinerad tror han att utvecklingen går mer mot en normalisering under andra halvåret. Men lönsamheten dröjer.

– 2020, det vet vi redan, är ett förlorat år lönsamhetsmässigt och i och med att vi ser ett så pass svagt första halvår 2021 tror vi att det i princip är omöjligt att nå lönsamhet.

Under 2022 tror han att SAS kommer att vara tillbaka på en nivå på 80–85 procent av före-kris-nivån.

Men Rickard Gustafson ser också att coronapandemin och den kris den har inneburit kommer att leda till permanenta förändringar för flygbranschen. Det för SAS så viktiga affärsresandet, som före krisen stod för omkring hälften av bolagets passagerarantal, har i år till väldigt stor del bytts mot digitala lösningar, vilket är något Rickard Gustafson ser framför sig kommer att hålla i sig, i viss mån. Dock tror han att SAS kan kompensera det bortfallet genom att flyga fler fritidsresenärer.

– Jag tror att vi går in i en framtid där affärsresandet kommer att minska något och fritidsresandet fortsätta att öka. I vår passagerarmix kommer andelen fritidsresenärer öka vilket innebär att vi måste tänka om kring vilka destinationer som är intressanta och ha mer flexibilitet och anpassa oss efter säsonger. Säsongsanpassning tror jag kommer att bli viktigare för flyget och även för SAS, säger Rickard Gustafson.

Hårdare konkurrens

Han tror också att konkurrensen kommer att hårdna. Den största konkurrenten på den skandinaviska marknaden, Norwegian, kämpar just nu för sin överlevnad och genomgår en rekonstruktionsprocess. Gustafson tror inte att det är orimligt att de återuppstår som ett något mindre bolag med ett tydligare fokus på den skandinaviska marknaden. Samtidigt har det ungerska lågprisbolaget Wizzair slagit sig in på den norska marknaden, som också är viktig för SAS.

– Det är väl inte uteslutet att de kanske vill vara med på fler marknader än bara den norska inrikesmarknaden. Dessutom ser vi att fler konkurrenter kommer in. Alla sitter på mycket kapacitet och det är frestande att få upp planen i luften med resonemanget att det är bättre att sälja en billig biljett än ingen. Prispressen kommer nog att vara tuff.

Därför kommer SAS fortsatt behöva hålla hårt i pengarna, spara och effektivisera. Men Rickard Gustafson tycker redan att bolaget visat att man är konkurrenskraftig i en sådan miljö och påpekar att det var Norwegian och inte SAS som hade problem före krisen.

– Före krisen var vi ett bolag som tjänat pengar fem år i rad, vi tog marknadsandelar och det var inte så att lågkostnadsbolag inte fanns. Vi har lärt oss leva med dem och de är duktiga konkurrenter som vi måste förhålla oss till. Men vi kan inte vara naiva och ta våra kunder för givet.

Trots besparingar i verksamheten och att man fortsätter att vända och vrida på kronorna lovar Rickard Gustafson att SAS lojalitetsprogram inte kommer att försämras.

– Jag ser inga sådana saker. Vårt lojalitetsprogram är en extremt viktig och integrerad del av vårt kunderbjudande. Sen vill vi alltid utveckla det och bli bättre.

Helena Wande/TT

I och med den rekapitaliseringsplan som SAS har sjösatt på grund av coronapandemin har ägarbilden förändrats i och med nyemissioner och konverteringar. Bland annat har svenska och danska staten ökat sina ägarandelar.

Här är de tio största ägarna i SAS (andel av kapitalet):

Svenska staten (21,8 procent)

Danska staten (21,8 procent)

Knut och Alice Wallenbergs stiftelse (3,4 procent)

Gerald Engström (1,14 procent)

Avanza Pension (1,09 procent)

Vanguard (0,77 procent)

Norges Bank (0,61 procent)

SEB Fonder (0,57 procent)

Handelsbanken Fonder (0,55 procent)

Blackrock (0,36 procent)

Källa: SAS