Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vingen på ett flygplan från SAS.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

SAS rusar på börsen trots sommarturbulens

Sommarens avgångskaos är som bortblåst för börsen som välkomnar SAS kvartalsrapport med öppna armar. Aktien skjuter i höjden och enligt vd Rickard Gustafson är bemanningsproblemen lösta.

SAS vd Rickard Gustafson hänvisar till att den tidigare besättningsbristen i somras nu är åtgärdad och att SAS framöver klarar av att möta efterfrågan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Situationen i sommar har dock inte varit billig för flygbolaget.

Bolaget, som redovisar ett historiskt starkt resultat före skatt för perioden maj–juli räknar med att kostanden för turbulensen med inställda avgångar landar på 130 miljoner kronor totalt.

Utgiftsposten slår inte enbart mot bolagets tredje delår, även nästa kvartalsrapport kommer att tyngas av sommarens avgångsproblem, enligt Gustafson.

- 90 miljoner kronor i kostnader det här kvartalet och sedan räknar vi med 40 miljoner i eftersläpande kostnader som vi tar i det fjärde kvartalet.

"Två procent drabbades"

Skälen bakom den kostsamma situationen i somras är fortfarande enligt SAS bristen på piloter och besättningspersonal, tekniska problem, trånga luftrum och överfyllda flygplatser. Effekten av dessa var att två procent av flygbolagets kunder drabbades under de tuffaste veckorna i juli, trots de buffertar som bolaget tagit med i sitt trafikprogram.

Även intäkterna för det tredje kvartalet var bättre jämfört med samma period i fjol och Gustafson är nöjd.

- Det är ett kvartal där vi aldrig haft fler passagerare och vi når ett resultat före skatt som är det bästa i vår moderna historia.

Börsrusning

Marknaden tog emot SAS kvartalsrapport med förtjusning och efter en halvtimmes handel på Stockholmsbörsen rusar aktien med över 13 procent.

- Det är definitivt en stabil rapport som SAS redovisar med goda resultat och högre intäkter än vad jag hade räknat med. Även kostnadssidan kom in något lägre än förväntat, säger flyganalytikern Jacob Pedersen på danska Sydbank.

Men att luta sig tillbaka efter dagens kvartalssiffror är ingen god idé för SAS, enligt Pedersen som ser betydande omkostnader framöver.

- I nästa räkenskapsår beräknas de till 1,5–2 miljarder kronor, vilket är mer än väntat.

Flygbolaget SAS främsta huvudbryn framöver är utvecklingen av drivmedelspriser och en allt svagare svensk valuta, enligt Gustafson.

- Två saker bekymrar oss, dels är det kostnaderna för flygbränsle som är på väg upp vilket inte enbart drabbar SAS, det påverkar hela industrin. Dels är också den svaga kronan jämfört med dollarn en utmaning för oss