Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

SAS permitterar upp till 10 000 anställda

Flygbolaget SAS tvingas ställa in merparten av sina avgångar då efterfrågan på flyg försvunnit i spåren av pandemin av covid-19. För att klara krisen väljer bolaget att permittera 90 procent av den totala arbetsstyrkan i Sverige, Danmark och Norge.

På söndagseftermiddagen kallade SAS med kort varsel till en presskonferens med anledning av coronavirusets konsekvenser för flygbolaget.

Beskedet från den gravallvarlige vd:n Rickard Gustafson hade omtumlande proportioner.

Merparten av flygbolagets avgångar kommer med start måndagen den 16 mars att ställas in. Enbart resor till platser där många av bolagets kunder befinner sig kommer att genomföras. Även vissa inrikesflyg i Sverige och Norge blir kvar, så även de flygningar som anses vara infrastrukturmässigt kritiska.

Efterfrågan är som bortblåst

Den kraftiga reduceringen av flighter följer på den mer eller mindre utraderade efterfrågan av SAS resor i spåren av pandemin av covid-19. Utrikesdepartementets avrådan från "icke nödvändiga" resor till alla världens länder gör inte situationen lättare, sa SAS-chefen Rickard Gustafson under presskonferensen.

– Efterfrågan på våra flygbiljetter har i princip upphört.

SAS väntas storvarsla i Sverige, meddelar vd Richard Gustafson under en presskonferens. Totalt kommer 90 procent, 10 000 anställda, att permitteras i Sverige, Danmark och Norge. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
SAS väntas storvarsla i Sverige, meddelar vd Richard Gustafson under en presskonferens. Totalt kommer 90 procent, 10 000 anställda, att permitteras i Sverige, Danmark och Norge. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Enormt sparpaket påverkar tusentals anställda

Utan avgångarna försvinner också flygbolagets intäkter. För att möta den ekonomiska krisen som SAS befinner sig i meddelade Richard Gustafson också drakoniska nedskärningar i personalen.

90 procent av den totala arbetsstyrkan i Sverige, Danmark och Norge permitteras. Det vill säga uppemot 10 000 anställda.

– Vi måste anpassa vår kostym och kommer temporärt att dra ner på den totala arbetsstyrkan med upp till 10 000 personer. Det är 90 procent av alla anställda, sade Rickard Gustafson.

För SAS-anställda i Norge finns regelverk för korttidspermittering på plats, det vill säga att löntagare får gå hem, med eller utan lön, utan att anställningen upphör.

I Danmark håller en sådan lagstiftning på att tas fram.

För den svenska arbetsstyrkan pekar dock mycket mot ett större varsel, sade vd Rickard Gustafson.

– Det finns ett regelverk i Norge och i Danmark presenterades ett nytt förslag i dag. Här i Sverige överväger vi att lägga ett större varsel.

Svävande svar på frågan om återbetalning

Han betonar att nedskärningen förhoppningsvis är temporär. Men för att drabbad personal ska kunna komma tillbaka till jobbet igen måste svenska regeringen hjälpa till.

På frågan om vad som händer för alla dem med bokade biljetter gav inte Rickard Gustafson något tydligt besked. Ett tecken på vilken allvarlig situation SAS befinner sig i, säger flyganalytikern Jan Ohlsson.

– Hans svävande svar på om man som resenär kommer få pengarna tillbaka, vilket man borde ha rätt till, pekar mot att SAS inte har råd att lägga ut de hundratals miljoner kronor som det kommer kosta. Det är tydligt att han vill att staten ska gå in och hjälpa till, säger Jan Ohlsson och fortsätter:

– Trots att Richard Gustafson säger att man har god likviditet är situationen som sådan att pengarna snabbt kommer rinna iväg. SAS behöver kompensationsåtgärder och möjlighet att permittera även svenskar utan lön, säger han vidare.

Gigantiska kostnader

Flygbolaget SAS är inte ensamma om de krossande konsekvenser som covid-19 hittills har haft på flygindustrin.

I början av mars gick brittiska regionala flygbolaget Flybe omkull. Och för bara ett par dagar sedan tvingades det redan krisdrabbade Norwegian att permittera 5 000 anställda efter akut likviditetsbrist. Enligt en prognos framtagen av branschorganisationen IATA väntas corona kosta över en biljon kronor, det vill säga 1 000 miljarder för flygsektorn globalt.

Fakta: Permittering

En permittering innebär att en anställd under en period befrias från arbete, antingen med eller utan lön. Personen behåller dock sin anställning, till skillnad från om det är frågan om en uppsägning.

Källa: TT

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.