Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nås ingen lösning i dag kan SAS tvingas sälja av strategiska tillgångar, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen. Arkivbild.
Nås ingen lösning i dag kan SAS tvingas sälja av strategiska tillgångar, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

"SAS kan tvingas sälja Eurobonus"

En historisk dag väntar för flygbolaget SAS – oavsett utfall i förhandlingarna med piloterna, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen.
– Blir det inget avtal i dag, måndag, kommer SAS att vara ett strukturellt annorlunda bolag, säger han till TT.

En överenskommelse måste nås i dag – annars lägger man ner. Det var beskedet från förhandlingsledaren för SAS, Marianne Hernæs, på måndagsmorgonen.

Under strejken förlorar SAS 100–130 miljoner kronor per dag, enligt flygbolaget. Och tiden börjar rinna ut för SAS, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen vid danska Sydbank.

Eurobonus och slottider

Blir det inget avtal så ser han bara en väg framåt för bolaget: Att sälja av strategiska tillgångar. Pedersen nämner två av dem som i så fall kan läggas ut för försäljning.

– Det ena är slottider på Heathrow, alltså avgångar. Det andra är att SAS tvingas sälja Eurobonusprogrammet.

Gällande slottider kan de vara extremt attraktiva om det är en fördelaktig tid vid en populär flygplats. 2016 betalade Oman Air 75 miljoner dollar för två slottider under morgonen från Heathrow.

I början av juli skickade SAS vd Anko van der Werff ut ett e-postmeddelande till medlemmar i Eurobonusprogrammet. Där skrev han att det "inte finns några planer på att ändra Eurobonus".

"Strukturellt annorlunda bolag"

Enligt Pedersen kommer SAS egna kapital att ta slut inom 50 dagar. Säljer bolaget av tillgångar skulle man kan kunna hantera strejken längre, men den ekonomiska krisen kommer fortfarande att vara kännbar.

Men blir det inget avtal i dag kommer SAS att vara ett strukturellt annorlunda bolag, tillägger han.

– Man får komma ihåg att tillgångarna SAS säljer självklart har ett värde i sig. När de säljs kan SAS inte längre tjäna pengar på dem, säger han.

Strejken har pågått i 15 dagar, och piloterna säger sig vara beredda på att ta den tid som krävs. Samtidigt uppger Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, att förhandlingarna gått framåt under helgen och hoppas att en lösning kan nås under dagen.

Ifall parterna kommer överens nås tror Pedersen att flygplanen kan vara i luften igen "väldigt kort därefter".

– Jag tror att piloterna är angelägna om att få flyga igen, säger han.

Fakta: Därför strejkar SAS-piloterna

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni men avbröts den 4 juli när SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gå ut i strejk med omedelbar verkan.