SAS styrelseordförande Carsten Dilling konstaterar att flygbolaget lidit av icke-konkurrensmässiga kostnader under många år, för att inte tala om pandemin som drabbat hela flygbranschen.
– Den pågående strejken gör denna utmanande situation mycket tuffare. Vi måste helt enkelt göra mycket mer, mycket fortare, säger han på tisdagens presskonferens.
Ansökan är en del i den så kallade SAS Forward-planen som lades fram i februari. I korthet var planens innehåll att konvertera skulder till eget kapital genom att övertala fordringsägare att ta emot aktier istället för återbetalningar på lån, skaffa nytt kapital, hitta nya investerare samt reducera kostnader.
Strejken ska inte vara orsak
Carsten Dilling förnekar att beslutet är en konsekvens av pilotstrejken som inleddes på måndagen.
– Vi visste hela tiden att det kunde bli relevant för oss att kicka igång denna plan, men givetvis har strejken satt hård press på vår likviditetsprognos.
Flygbolaget hade 7,8 miljarder svenska kronor den 30 juni 2022 och man räknar med att strejken kommer att påverka SAS likviditet, alltså betalningsförmåga.
SAS verksamhet och schemalagda flygavgångar ska dock inte påverkas av den så kallade chapter 11-ansökan som lämnats in till amerikansk federal domstol. Bokningar, kundservice, samt alla andra tjänster och system för kunderna ska fungera som vanligt.
Däremot påverkas schemalagda flygavgångar av den pågående strejken.
USA ett fördelaktigt land för rekonstruktioner
Enligt flyganalytikern Jan Ohlsson är detta inte en plan som bolaget har svingat ihop på 24 timmar efter strejkbeskedet. Den har troligen funnits som ett alternativ ett tag.
– Men även om planen fanns och skulle iscensättas vid nästa årsskifte så tyder mycket på att kassan sinar snabbt om de väljer att göra det nu, säger han.
Ansökan om konkursskydd är ett alternativ i stället för att ansöka om konkurs. Att man gör det i USA och inte i Sverige, till exempel, är för att verksamheten slipper att stå stilla under tiden, menar Jan Ohlsson:
– Chapter 11 är ett system där man kan driva verksamheten vidare samtidigt som man gör den här rekonstruktionen, säger han.
Målet är att processen ska vara klar inom 9 till 12 månader.
Analytiker: SAS kan bli ett mindre bolag med färre plan
Han säger att det talats mycket om piloterna och pilotvillkoren och om huruvida de ska vara anställda direkt av moderbolaget eller dotterbolaget SAS Connect.
– Det här kommer att drabba varenda avdelning på SAS. Man kommer troligen även skära i andra personalkategorier för nu har man chansen.
Men Jan Ohlsson menar att den viktigaste frågan i rekonstruktionen är skulderna, och de är främst bundna till flygplanen.
– Det handlar om SAS närmare 120 flygplan, där en del ägs av SAS, och en merpart är leasade. De kan komma från Kina, USA och Singapore till exempel.
När Norwegian gjorde detta under sin rekonstruktion var det pandemi och efterfrågan på flygplan var låg, enligt Jan Ohlsson. Nu är det istället brist på flygplan på grund av produktionsstopp och materialbrist kopplat till pandemin, och risken är att flygplansägarna säger nej tack, och erbjuder planen åt andra kunder, menar han.
– Så det är mycket svårare för SAS att förhandla det här.
Resultatet kan bli att man får ett mindre bolag med färre flygplan.
– Troligen blir det så, men det beror på hur duktig man är på förhandlingar, säger Jan Ohlsson.
LÄS MER:Deadline för SAS-strejken är slut
LÄS MER:Flyganalytiker om SAS utsikter efter strejken: ”Det är katastrof”
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.