Sanna upplevelser kräver infriade löften

ANNONS
|

Boxar med värdebevis kan bytas in mot upplevelser som utlovar fantastiska saker. Vi kan köpa och välja mellan många olika former och ta del av dem när vi själva vill.

Efter att ha fyllt en massa år har jag och min käresta blivit ägare till ett antal boxar. Att boka något visar sig vara en utmaning. Damen som svarar pratar danska och förstår inte svenska. Can you take it in english? Det har visat sig att boxen ”Upplev Göteborg” har upphört och ersatts av andra boxar. Alternativen som erbjuds är att äta 16 bitars sushi i Borås, köra gokart i Uddevalla eller att gå 3,5 km på ölrunda i Göteborg där det ingår två öl.

ANNONS

Vi ger upp. Det kostar mer att ta sig till ”upplevelserna” än att göra dem. Vi provar en annan box. Vi utlovas kunskap om lärdomar i konsten att matcha mat med olika viner.

Så kommer fredagen då det är dags. Förväntansfulla infinner vi oss på platsen och tittar in i lokalen. Vi ser ingen mat. Vi ser istället tallrikar med små högar av salt, socker, svartpeppar, vissen rucola, två minimala tomatbitar och en liten lillfingerstor klick crème fraiche. Framför tallrikarna står fem små glas med en minimal mängd rödvin i. Provningsledaren pratar en lång stund om alla andra provningar som de erbjuder. Vi blir beordrade att inte dricka för mycket så att vinet skall räcka. Vi lyder och följer den inrepeterade dragningen som görs via en power point-presentation. Äter salt, dricker vin. Äter peppar dricker vin. Magen kurrar högt. Helt plötsligt avslutas presentationen och vi får reda på att vår tid är ute. De sista bilderna om strävhet fladdrar förbi. ”Ni måste mejla om ni vill veta vilka viner ni har druckit”. Alla tittar på varandra och konstaterar att glasen inte druckits ur. Några halsar snabbt ur glasen medan andra reser sig upp och går.

”Jag har blivit lurad,” sjunger Björn Rosenström. Så känns det. Balansen mellan förväntningar och verklighet är rubbad. Att underleverera är säkraste vägen att skapa något som känns fejkat, och det är riskabelt i dagens rekommendationssamhälle. Enligt Pine och Gilmore, som redan 1999 beskrev upplevelsesamhället, är det viktigt att underhålla, utbilda, få oss att glömma verkligheten eller uppslukas av det estetiska för en äkta upplevelse och känsla. Skapa därför rätt förväntningar och ge oss en sann upplevelse. Låt oss slippa en box laddad med besvikelser.

ANNONS
ANNONS