Sadlade om till cyklar med Göteborgsprofil

Martin Björkman läste till ekonom och jobbade extra på bank. Men en USA-resa förändrade allt och inspirerade honom att skapa ett eget cykelmärke i Göteborg, Otis Bikes. Nu har han fullt fokus på att få fart på försäljningen.

ANNONS
|

Egentligen började historien omOtis Bikes med att handelsstudentenMartin Björkman behövde enbillig och bra cykel att transporterasig runt i Göteborg med. Han letadei affärer och på Blocket, men hittadeinte något som kändes helt rätt ochuppfyllde alla hans kriterier.

Men när han något år senare besökteen kompis som pluggade påStanford i Kalifornien fann han dethan letat efter. Där fanns massor avsnygga fixies, alltså enväxlade cyklarutan broms. Ofta designade i retrostiloch körda av cykelbud.

RESAN GICK VIDARE till Seattle ochWashington och där föll ännu flerpusselbitar på plats.

– Där träffade jag ett cykelbudsom berättade väldigt inspirerandeom sitt jobb och den amerikanskacykelkulturen. Han hette Otis ochfick ge namn till mitt märke. Ochden första cykelmodellen jag togfram, Sanfran, har stora likhetermed hans cykel. Fast jag la till bromsar,säger Martin Björkman.

ANNONS

I JANUARI 2017 åkte han, tillsammansmed sina investerare frånAnnevo, till en fabrik i Kina ochvalde på plats ram och övriga komponentersom behövdes för att fåihop en prototyp.

– Efter det verifierade vi affärsidéngenom att låta människorreagera på cykeln och hemsidan vibyggt. Efter att 100 personer beställtvarsin cykel på en vecka bestämdevi oss för att köra på, säger MartinBjörkman.

Sanfran började säljas våren 2017.I början av 2018 flyttades produktionenfrån Kina till Polen och sedan dess har sortimentet byggts utmed en klassisk damcykel och enelcykel.

BAKOM IDÉN ATT starta just ett cykelföretagfinns också ett hållbarhetsperspektiv.Genom att erbjudabra cyklar till lågt pris vill MartinBjörkman med Otis Bikes få fler attvälja cykeln.Att cykla ska vara en del av enhållbar livsstil.

– Vi vill gärna vara ett litet bidragtill en bättre miljö. Samtidigt vill viförknippas med den avslappnade,sköna göteborgaren där en billigkvalitetscykel som ser bra ut ären del av en attraktiv livsstil, sägerMartin Björkman.

FÖR ATT HÅLLA ner kostnaderna ärså stor del av verksamheten sommöjligt outsourcad.Cyklarna säljs i princip bara pånätet och levereras inte helt färdigmonteradei paket till kund från ettlager i Kungsbacka. Lite som Ikeaalltså.Målet är att skapa en verksamhetsom ligger så nära bikes on demandsom möjligt.

– Fast jag tror att det kan bli svårtatt låta beställningarna styra helatillverkningen och inte ha någotlager alls. Men vi ligger redan i dagpå en leveranstid på en till två dagarefter beställning. Det har de flesta avvåra konkurrenter svårt att matcha,säger Martin Björkman.

ANNONS

ETT LITET OROSMOLN innan startenvar om det skulle fungera att säljadet som tidigare varit en klassiskbutiksprodukt utan att kunden fickkänna på cykeln och provcyklainnan köpet.

– Men det har fungerat förvånansvärtbra. Vi har sålt 500 cyklaroch bara haft ett tiotal returer, sägerMartin Björkman.

Nästa år räknar han med att sälja2 000–3 000 cyklar och att omsättningensedan ökar år för år i taktmed att märket blir mer känt. Marknadsföringensker i sociala medieroch genom samarbeten med tiosvenska influncers, Lagerhaus,Djungeltrumman och tidningenLand.

I FRAMTIDSPLANERNA INGÅR blandannat att utveckla kärnmodellenSanfran med fler färger och ramstorlekarsamt eventuellt förse denmed fotväxel.

– Det finns potential för mångafler cyklister bara här i Göteborg.Men vi siktar redan mot Europa ochtror mycket på den tyska marknaden,säger Martin Björkman.

OTIS BIKES(CHERCHER AB)

■■ Gör: design, legotillverkning ochförsäljning av cyklar under egetvarumärke.

■■ Startades: 2016.

■■ Ägare: Martin Björkman (30 procent)och Annevo AB (70 procent).

■■ Anställda: en person, menkontorsgrannenoch ägaren Annevohjälper till med olika tjänster.

■■ Omsättning: 202 000 kronor(2017).

■■ Resultat: - 210 000 kronor (2017).

■■ Målsättning: att växa och bli en stor aktör i Europa.

ANNONS