Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Sadlade om till cyklar med Göteborgsprofil

Martin Björkman läste till ekonom och jobbade extra på bank. Men en USA-resa förändrade allt och inspirerade honom att skapa ett eget cykelmärke i Göteborg, Otis Bikes. Nu har han fullt fokus på att få fart på försäljningen.

Egentligen började historien om Otis Bikes med att handelsstudenten Martin Björkman behövde en billig och bra cykel att transportera sig runt i Göteborg med. Han letade i affärer och på Blocket, men hittade inte något som kändes helt rätt och uppfyllde alla hans kriterier.

Men när han något år senare besökte en kompis som pluggade på Stanford i Kalifornien fann han det han letat efter. Där fanns massor av snygga fixies, alltså enväxlade cyklar utan broms. Ofta designade i retrostil och körda av cykelbud.
 

RESAN GICK VIDARE till Seattle och Washington och där föll ännu fler pusselbitar på plats.

– Där träffade jag ett cykelbud som berättade väldigt inspirerande om sitt jobb och den amerikanska cykelkulturen. Han hette Otis och fick ge namn till mitt märke. Och den första cykelmodellen jag tog fram, Sanfran, har stora likheter med hans cykel. Fast jag la till bromsar, säger Martin Björkman.


I JANUARI 2017 åkte han, tillsammans med sina investerare från Annevo, till en fabrik i Kina och valde på plats ram och övriga komponenter som behövdes för att få ihop en prototyp.

– Efter det verifierade vi affärsidén genom att låta människor reagera på cykeln och hemsidan vi byggt. Efter att 100 personer beställt varsin cykel på en vecka bestämde vi oss för att köra på, säger Martin Björkman.

Sanfran började säljas våren 2017. I början av 2018 flyttades produktionen från Kina till Polen och sedan dess har sortimentet byggts ut med en klassisk damcykel och en elcykel.


BAKOM IDÉN ATT starta just ett cykelföretag finns också ett hållbarhetsperspektiv. Genom att erbjuda bra cyklar till lågt pris vill Martin Björkman med Otis Bikes få fler att välja cykeln. Att cykla ska vara en del av en hållbar livsstil.

– Vi vill gärna vara ett litet bidrag till en bättre miljö. Samtidigt vill vi förknippas med den avslappnade, sköna göteborgaren där en billig kvalitetscykel som ser bra ut är en del av en attraktiv livsstil, säger Martin Björkman.


FÖR ATT HÅLLA ner kostnaderna är så stor del av verksamheten som möjligt outsourcad. Cyklarna säljs i princip bara på nätet och levereras inte helt färdigmonterade i paket till kund från ett lager i Kungsbacka. Lite som Ikea alltså. Målet är att skapa en verksamhet som ligger så nära bikes on demand som möjligt.

– Fast jag tror att det kan bli svårt att låta beställningarna styra hela tillverkningen och inte ha något lager alls. Men vi ligger redan i dag på en leveranstid på en till två dagar efter beställning. Det har de flesta av våra konkurrenter svårt att matcha, säger Martin Björkman.


ETT LITET OROSMOLN innan starten var om det skulle fungera att sälja det som tidigare varit en klassisk butiksprodukt utan att kunden fick känna på cykeln och provcykla innan köpet.

– Men det har fungerat förvånansvärt bra. Vi har sålt 500 cyklar och bara haft ett tiotal returer, säger Martin Björkman.

Nästa år räknar han med att sälja 2 000–3 000 cyklar och att omsättningen sedan ökar år för år i takt med att märket blir mer känt. Marknadsföringen sker i sociala medier och genom samarbeten med tio svenska influncers, Lagerhaus, Djungeltrumman och tidningen Land.


I FRAMTIDSPLANERNA INGÅR bland annat att utveckla kärnmodellen Sanfran med fler färger och ramstorlekar samt eventuellt förse den med fotväxel.

– Det finns potential för många fler cyklister bara här i Göteborg. Men vi siktar redan mot Europa och tror mycket på den tyska marknaden, säger Martin Björkman.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.