Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I höstbudgeten avsätts drygt 1,3 miljarder kronor för att elektrifiera transportsektorn och minska dess klimatpåverkan, det går nu Liberalerna och partiledaren Nyamko Sabuni ut med. Bild: Johan Nilsson, Erik Simander

Sabuni (L): Klimatmiljard för elektriska transporter och fordon

Laddstolpar till lastbilar, vätgasmackar, forskning kring fossilfritt flyg, hållbara arbetsmaskiner och snabbare miljöhandläggning. I höstbudgeten från regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna blir det en satsning på cirka 1,3 miljarder kronor för att elektrifiera transportsektorn – det går Liberalerna nu ut med.
– Det är glädjande att politiken är beredda att avsätta medel för att bygga ut den infrastruktur som krävs för en snabb och bred utrullning, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

Regeringen, S och MP, har tillsammans med samarbetspartierna C och L tidigare gått ut med bland annat en större satsning på välfärden efter att coronapandemin påverkat ekonomin och samhället kraftigt negativt. I budgeten blir det också en satsning på cirka 1,3 miljarder kronor på hållbara transporter i synnerhet för tunga fordon, alltså lastbilar, enligt information som Liberalerna nu går ut med och GP tagit del av.

1,05 miljarder kronor i nya medel anslås för att elektrifiera de regionala godstransporterna i landet – totalt blir det 1,15 miljarder till detta om man räknar in nuvarande medel, enligt Liberalerna. Även en satsning på vätgasmackar ingår.

– Det här är något vi drivit på för, att vi behöver intensifiera omställningen av våra transporter med fokus på framför allt tunga fordon. Vi vet att godstransporter till stor sker inom regioner. Och möjligheten att elektrifiera korta regionala sträckor innebär en stor potential för att kunna nå miljö- och klimatmålen för transportsektorn, säger partiledaren Nyamko Sabuni (L).

Regionala projekt för elfordon

– Det här stödet är till för att kommuner eller regioner tillsammans med företag ska kunna etablera piloter för elektrifierade transporter eller tankinfrastruktur för vätgas.

Vilken effekt kan de här pilotprojekten ge?

– Det finns ingen beräkning av en exakt utsläppsminskning, men godstransporter står för en stor del av de utsläpp vi har inom transporter.

LÄS MER: Nya stimulanser för 100 miljarder väntas

LÄS MER: Magdalena Andersson (S) om sin oro för Västsverige

En annan satsning är totalt 100 miljoner kronor på att stärka utvecklingen av fossilfria flyg, med forskning kring elflyg och flygbiobränslen.

Flygsektorn är långt ifrån fossilfrihet – hur långt räcker dessa medel?

– De är längst bort i utvecklingen, men de släpper också ut mindre än övriga transporter – våra största utsläpp är just från personbilar och godstransporter, säger Nyamko Sabuni.

Fakta: Satsning på elektrifiering av transportsektorn i höstbudgeten

• Ökad elektrifiering av tunga fordon. Ett stöd till ”regionala elektrifieringspiloter” med laddinfrastruktur för tunga fordon där företag, regioner och kommuner kan samverka, samt tankinfrastruktur för vätgas. 500 miljoner kronor satsas 2020 och 550 miljoner 2022.

• För att stödja utvecklingen av elflyg och hållbara flygbiobränslen satsas 50 miljoner kronor 2021 och lika mycket 2022.

• 50 miljoner kronor 2021 och lika mycket 2022 satsas på forskning och utveckling och introduktion av klimatsmarta arbetsmaskiner.

• Naturvårdsverket får 13 miljoner kronor 2021 för att stärka sin samordnande roll för miljötillsyn och miljöprövning. Länsstyrelserna får 35 miljoner för att förbättra miljöprövningsarbetet och korta handläggningstider.

Pengar för att minska maskinutsläpp

En annan satsningen är 100 miljoner för att minska utsläppen på arbetsmaskiner.

– Det är en utsläppskälla man behöver se över. Det handlar om de maskiner som används i industrin och inom fordonstillverkning till exempel.

LÄS MER: Löfven vill öka konsumtionen med sänkt skatt

Ytterligare en satsning rör nästan 50 miljoner till länsstyrelser och Naturvårdsverket för att förbättra handläggning av till exempel miljötillstånd kopplat till nya investeringar i ny, hållbar teknik.

– När vi ställer om är det än viktigare att myndigheterna inte är en propp i omställningen, motiverar Sabuni.

Just satsning på elektrifiering som en Liberal profilfråga granskades av SvD under våren, där tidningen kopplade ihop Sabunis krav på tillsättning av en statlig elektrifieringskommission när hon tillträtt som partiledare med påverkan från ett lobbyföretag grundat av en partikamrat, där företaget arbetade för Scania.

– Men jag har varit hållbarhetsdirektör på ett teknikkonsultbolag i nästan sju år innan jag tillträdde som partiledare. Kunskapen kring vad som krävs för att nå hållbara transporter, fossilfri el som drivmedel och ett fossilfritt samhälle är något som alla som jobbar med klimat- och hållbarhetsfrågor jobbar med. Det där är en tidningsanka, svarar Nyamko Sabuni när GP tar upp frågan.

LÄS MER: Sänkt arbetsgivaravgift för småföretagare

LÄS MER: Oklar klimateffekt av gröna budgetmiljarder

Volvo välkomnar statliga medel

Från den största tillverkaren av tunga fordon, AB Volvo, kommenterar man miljardsatsningen i höstbudgeten med följande:

– Vi ser en stor potential i en elektrifierad fordons- och anläggningsmaskinsflotta och tycker att det är roligt och bra att Sverige tar ett stort steg och går före många andra nationer med den gröna omställningen, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

– Tittar man på framtiden tror vi att det tre drivmedel som bidrar till detta: batterier, bränsleceller och även flytande biogas. Det är glädjande att politiken är beredda att avsätta medel för att bygga ut den infrastruktur som krävs för en snabb och bred utrullning.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.