Parterna har länge samarbetat kring utvecklingen av tekniken för fjärrstyrd flygtrafikledning. Tillsammans har de skapat det första fjärrstyrda digitala flygtrafikledningssystemet i världen, som sedan ett år trafikleder Örnsköldsviks flygplats.
Nu är förhoppningen att kunna utveckla och även exportera tekniken globalt.
- Det här är ett naturligt nästa steg i vårt samarbete, sade Olle Sundin, generalsekreterare vid LFV, när bolaget presenterades.
Intresse för tekniken finns. Omkring 1500 intressenter har besökt LFV:s Remote Town Center i Sundsvall, där tekniken testats i verkligheten för första gången.
Med bolaget vill parterna kombinera Saabs kunskaper inom teknik och LFV:s operativa kunskap för att erbjuda helhetslösningar.
Fjärrstyrd flygtrafikledning kan passa både små avlägsna flygplatser och större som kan göra samordningsvinster, enligt Micael Johansson, affärsområdeschef på Saab.
- Det är en ny marknad men det finns definitivt framtidstro. Vi för diskussioner med många.
Fakta: Fjärrstyrd flygledning
Det nya bolaget, Saab Digital Air Traffic Solutions, ska jobba med att utveckla, marknadsföra, sälja och driva digital fjärrstyrd flygtrafikledning.
I april 2015 blev Örnsköldsviks flygplats den första i världen att trafikledas på distans, från en central i Sundsvall.