2016 gick jag, som journalist, Rolls-Royce chaufförsutbildning i Goodwood i Storbritannien, för att lära mig allt om vett- och etikett i trafiken. Vänlighet smittar. Det gör även körstilen. Alla har vi någon gång hamnat som passagerare hos någon som kör ryckigt och fyller kupén med otrevlig odör.
– Det kan vara svårt för kunden att föra chaufförens dåliga andedräkt eller hårda inbromsningar på tal. Så vi går igenom alltifrån klädsel och personlig hygien till etikett och körteknik, berättade Andi McCann som är chef för förarutbildningen på Rolls-Royce.
Deras chaufförer uppmanas att avstå från rökning, vitlök, curry och andra starka kryddor minst tjugofyra timmar innan de ska köra en kund.
Han utbildar årligen ett tjugotal chaufförer runt om i världen. Utbildningen kallas för The White Glove Programme även om det var längesedan man körde med handskar. Det är en så kallad “a money can’t buy course” som i regel bara erbjuds kunder hos Rolls-Royce. Grunden lades 1910, under en tid då få kunde köra bil och stalldrängen fick byta skötsel av häst och droska mot en automobil.
Då handlade kursen mycket om körteknik och mekanik, samt hur man lämpligast stannar på ett lerigt fält i samband med jakt eller hästpolo. Idag körs över nittio procent av Rolls-Royce flaggskeppsmodeller Phantom av privatchaufförer, medan andelen är lägre bland de mindre och mer körorienterade modellerna Dawn, Ghost och Wraith.
Utbildningsuppdragen är skräddarsydda och kan se mycket olika ut beroende på kundens önskemål. Beroende på om det är en butler som ska utbildas eller om det rör sig om chaufförer som är knutna till något av de mest exklusiva hotellen i världen.
Man ser sällan en Rolls-Royce ligga tätt inpå framförvarande bil, det finns alltid ett värdigt avstånd till kringliggande trafik.
Enligt Andi McCann handlar det om att skapa en lucka till omgivningen för att på så vis ge sig handlingsutrymme. Då blir färden aldrig ryckig, inte ens om bilen framför bromsar hastigt. Men körningen är bara halva grejen. De till synes små detaljerna är minst lika viktiga. Som att bilen är vältempererad och att champagnen i kylen är välkyld och av ”rätt” märke.
”Som chaufför ska du vara ute i god tid och känna till din kunds “favoritbubblor” och rutt. I bakhuvudet måste du känna till minst två alternativa vägar om det skulle uppstå hinder i trafiken. Samt göra ett vältajmat stopp för om “nature calls”, ungefär varannan till var tredje timme” sade Andi McCann under kursen.
Det mer fotriktiga uttrycket att gå på toaletten används inte i de här sammanhangen.
Dagen till ära har jag klätt mig som jag tänker mig att en kvinnlig chaufför skulle göra på denna sida millennieskiftet. Ulljkavaj, ullkjol och tjocka täta strumpbyxor med lågskor. Efter en genomgång av bilen får jag sätta mig bakom ratten. Backspegeln vinklas bort en aning för att undvika direkt ögonkontakt med passagerarna i baksätet.
Jag rattar det nära sex meter långa flaggskeppet Phantom med förlängd hjulbas genom den pastorala landsbygden. Vid vägkanten varvas fasaner med män i traditionsenliga knickersbyxor. Prislappen för bilen: från 7 miljoner kronor och uppåt, senast jag kollade. På senare år har Rolls-Royce Motor gjort bilar med specialbyggda karosser som kostat en bra bit över 200 miljoner kronor.
Så kör du som en Rolls-Royce-chaufför
• Sikta på mjuka Champagnestopp. Drycken i passagerarnas glas ska inte röra sig.
• Vädra ut och förtemperera bilen. 21 grader är ett bra riktmärke.
• Synkronisera alla reglage och se till att stolarna är upprätta och jämnt inställda.
• Att behöva “gå på toaletten” är inget man pratar om, på brittisk hövlighet är det mer diskreta ”If nature calls” mer lämpligt.
• Anländ i tid, det vill säga innan kunden.
• Ha koll på din rutt. Ha helst några alternativa vägar i bakhuvudet om det skulle uppstå hinder på vägen.
• En nytvättad bil är A och O, liksom god personlig hygien. Använd helst naturmaterial, eftersom du ska se snygg och prydlig ut även efter ett antal timmar bakom ratten.
• Skapa utrymme kring bilen – det ger dig handlingsutrymme att agera utan ryckighet i trafiken.
• Smek inte händerna över ratten, det låter.
• Se till att ha korrekt körposition, det kommer i sin tur leda till att du både bromsar och kör mjukare.
• Undvik att backa med en kund i bilen, det är inte värdigt.
• Parkera en bra bit från trottoarkanten – du vet själv hur svårt det är att kliva ur en bil som står för nära trottoarkanten.
• Gör din hemläxa, studera området du ska köra till.
• Fyll bilen med kundens favoritmusik, favoritdryck och snacks.
• Håll en personlig men inte privat konversation, om kunden visar intresse.
Källa: The White Glove Programme
Rattkringlan i världens mest förnäma bilmodell hör till de allra största och tunnaste. Styrningen är fjäderlätt, utsökt och välstämd. Kraften från den nära sju liter stora tolvcylindriga motorn med 571 hästar verkar utan att höras. Rolls-Royce har ingen varvtalsmätare i sina bilar, utan här ser man bara ett mätarhus som benämns Power Reserve. Inte ens med gasen i botten sjunker nålen under femtio procent. Den gamla skrönan om att man kan balansera en pund på motorblocket för att motorn går så jämnt, är just ingen skröna. Det stämmer.
Den första prövningen kommer när jag ombeds att stanna bilen.
”Föreställ dig att kunden sitter i baksätet med ett glas champagne, den gamla sortens glas som är låga och breda. Det ultimata stoppet är det där du inte får någon ryckighet alls. Det är ett champagnestopp. Om The Spirit of Ecstasy, maskoten i fronten alltså, niger så är det mer ett gin och tonic- eller whiskystopp”, säger Andi McCann.
Han gör mig uppmärksam på att inte prassla med händerna mot ratten. Det är ingen dålig arbetsplats: taket är klätt i kashmir med hundratals små lampor som bildar en stjärnhimmel. På golvet ligger centimetertjocka ullmattor. Det är frestande att kasta av sig skorna för att borra ner tårna i den mjuka ullen. Men det anstår sig förstås inte.
I slutet av dagen har jag avancerat från whiskyinbromsningar, som syftar på hur stor rörelsemån det finns för drycken i glaset utan att det skvätter utanför, till mjuka champagnestopp. Som diplomerad Rolls-Royce-chaufför antar jag nu trafiken med värdighet, avstånd och mjuka inbromsningar. Hoppas det smittar av sig.
LÄS MER:Julia Brzezinska testar: Polestar 4 mot Audi Q6 e-tron
LÄS MER:Nya EX90 eller uppdaterade XC90, vilken är bästa köpet?
LÄS MER:Volvo EX90 har lyxkänsla – men också en pinsam detalj
LÄS MER:Hysteri runt Koenigsegg – har nått idolstatus
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.