Självbetjäningsautomat för incheckning på Stockholm Arlanda Airport. Arkivbild.
Självbetjäningsautomat för incheckning på Stockholm Arlanda Airport. Arkivbild.

Så undviker du fallgropar vid flygresan

Planerar du att resa i väg under hösten? Då gäller det att hålla koll på bagaget i dubbel bemärkelse. Här är fallgroparna att undvika för att inte flygkostnaderna ska rusa i väg.

ANNONS
|

Om ett par veckor är det dags för höstlov, en av få möjligheter för familjer med skolbarn att ta ut ledigt och resa i väg under höstterminen.

För barnfamiljer som vill komma i väg kan dock de där flygbiljetterna som vid bokningstillfället verkade så billiga bli betydligt dyrare om man inte tar höjd för bagagekostnader i ett tidigt skede.

Bakgrunden är att i takt med att flygpriserna under senare år pressats ned försöker i stället flygbolagen att hitta andra inkomstkällor. American Airlines höjde nyligen priset på incheckat bagage från 25 till 30 dollar och konkurrenten United väckte ramaskri när man introducerade en förvisso billigare biljettklass men med förbehållet att familjer inte är garanterade att sitta tillsammans i kabinen.

ANNONS

För den amerikanska flygindustrin har just incheckat bagage blivit en miljardintäkt. Siffror som TV-kanalen NBC tagit del av visade på intäkter på totalt 2,4 miljarder dollar för första halvåret, en ökning med sju procent, jämfört med samma period 2017.

Lågprisbolagen i bräschen

- Det var egentligen lågprisbolagen som började med det här och de andra bolagen har följt efter. Det är också lurigt eftersom bagagereglerna hela tiden ändras och det är väldigt svårt för resenärer att hålla reda på och jämföra. Det är nästan bedrägligt förfarande från flygbolagen, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Som resenär gäller det därför att vara smart och framförallt planerande. Behöver familjen ha med sig två incheckade väskor eller en golfbag?

Se då till att betala extrakostnaden i samband med att bokningen sker. Väl ute på Arlanda eller Landvetter kan det bli en dyr extrakostnad. Extraväskan som kostar 449–690 kronor i avgift vid resan till Asien eller USA med SAS kan bli nästan dubbelt så dyr (850 kronor) om man väntar med att köpa till extrabagaget ute på flygplatsen.

ANNONS

För Norwegian och en resa Stockholm–New York är prisskillnaden 600 kronor per väska jämfört med 375 kronor för den som varit förutseende.

- För många är just det här den svåra nöten inför resan: "Ska man ha med sig bagage eller inte?". Samtidigt är det på långlinjer nästan absurt att sätta ut lockpriser med endast handbagage, säger Jan Ohlsson.

Vad är målet med resan?

Det handlar också om att vara medveten om målet med resan. Är planen att åka till London för att shoppa under weekend, välj då en något dyrare bokningsklass då den högst sannolikt ändå är billigare genom att bagage ingår än att du står med först en tom väska som ska betalas vid incheckning, därefter fraktas hem. Då kan de där reafynden från varuhuset på Oxford Street plötsligt kosta 1200 kronor i extra bagagekostnader.

Jan Ohlsson ser inte några stora chanser till förändring om inte flygets branschorganisation IATA gör något:

- Man tycker att bolagen ska konkurrera på lika villkor men priser på till exempel en New York-resa är nu inte jämförbara utan konsumenten måste läsa det finstilta. Man kan tycka att IATA borde sätta ned foten för det är snedvriden konkurrens.

ANNONS
TT

Fakta: Flygbolagens bagageregler

Olika flygbolag har olika regler gällande hur mycket bagage passagerare får ta med sig och till vilken kostnad.

SAS:

ANNONS