Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Så slår göteborgarna mynt av Ikeas design-samarbete

Entreprenörskapet blomstrar när göteborgare nu försöker tjäna sig en hacka på Virgil Ablohs designerprylar från Ikea. Och vinstmarginalerna är ofta skyhöga – på nätet kostar den begränsade upplagan upp till fyra gånger så mycket som i varuhusen.

Köerna ringlade långa när Ikea i fredags började sälja sin begränsade kollektion, designad av hypade Virgil Abloh. Totalt stod runt 2 500 personer i kö till de sex svenska varuhus som sålde designerprylarna, berättar Ikea. Och de mest populära sakerna försvann snabbt.

LÄS MER: Därför sover folk utanför Ikea i Göteborg

– De mest eftertraktade produkterna i kollektionen, som kvittomattan, Mona Lisa-tavlan, klockan och spegeln, sålde slut på bara några timmar. Vi fick verkligen jättebra respons från kunderna, berättar Ikeas presskontakt Jon Egerlid.

Säljs för upp till fyra gånger mer

Alla som köade gjorde det dock inte i första hand för att inreda det egna hemmet. Den som inte kunde eller ville köa i fredags kan nu köpa hela kollektionen, i obrutna förpackningar, på till exempel Blocket, Tradera eller Facebooks Marketplace. Men till betydligt högre priser än i fredags.

En matta som kostade 1 295 på Ikea i fredags bjuds exempelvis ut för runt 3 000 kronor på nätet. Kassarna som gick på 99 respektive 129 kronor styck i varuhusen auktioneras samtidigt ut för upp mot 500 kronor styck. Den uppmärksammade klockan, med ordet temporary tryckt över urtavlan kostar nu ofta runt tusenlappen, att jämföra med 299 kronor i fredags.

En av de många säljarna på andrahandsmarknaden är 17-årige Erik Arnesson. Han köade utanför Ikea i Kållered från klockan 20 på torsdagskvällen för att få möjligheten att köpa produkter ur Virgil Ablohs kollektion. Nu säljer han åtta av sakerna på Blocket.

– Det var tröttsamt att köa – men värt det. Först tänkte jag behålla en del av produkterna själv, men när jag såg värdet på andrahandsmarknaden tänkte jag att det var lika bra att sälja vidare allting, konstaterar han.

Högst priser i början

Intresset är, trots stor konkurrens, starkt.

– Det är väldigt stort intresse och många som hör av sig. I eftermiddag kommer många som är intresserade och vill titta på sakerna, säger Erik Arnesson.

Hans kompis Gabriel Sigeskog, 17, som också satt i kön till Ikea Kållered från i torsdags, la ut en annons på Blocket och i olika Facebook-grupper på söndagskvällen och hade på måndagen redan fått sålt klockan och kassarna han köpte i fredags.

– Ikväll kommer en som ska köpa kvittomattan och Mona Lisa-tavlan också, de har jag lagt ut för 1 400 och 2 000 kronor. Men jag har bestämt mig för att behålla den gröna Wet grass-mattan – den är så snygg och passar bra i mitt rum så den vill jag inte sälja, säger han.

LÄS MER: Kulturkrönika: IKEA:s trendiga kvittomatta är en drift med dem som köper den

Prissättning och tidpunkt för försäljning är noga uttänkt, berättar Gabriel Sigeskog.

– De som la upp först i fredags fick sålt för högst priser, men när allt fler började lägga upp annonser sjönk priserna snabbt. Jag valde att vänta några dagar och lägga mig i mellanprisklassen, mellan de som vill sälja väldigt dyrt och de som säljer billigare och kanske därför får sålt sina grejor snabbare, säger han.

Kommer du köa till fler designersamarbeten i framtiden?

– Det hoppas jag, det är en rolig grej – det är kul att övernatta i kön och träffa andra med samma intressen. Vi var lite tveksamma till att åka först men sen åkte vi dit ett helt kompisgäng, säger Gabriel Sigeskog.

Ikea: Roligt med högt andrahandsvärde

Höga priser på andrahandsmarknader kan vara problematiskt. Konsert-arrangörer har till exempel infört personliga biljetter för att få bort fenomenet med aktörer som köper stora mängder biljetter till populära spelningar – för att sedan sälja dem vidare till ett mycket högre pris.

På Ikea fick varje kund i fredags bara köpa ett exemplar var av de 15 olika produkterna i designerkollektionen. Möbeljätten har dock ingen åsikt om priserna på andrahandsmarknaden.

– Vår affärsidé är att sälja heminredning till priser så låga att så många som möjligt har råd med dem. Det är såklart roligt att våra produkter har ett högt andrahandsvärde, men i övrigt har vi inga åsikter om vad kunderna gör med produkterna efter de köpt dem, säger Jon Egerlid.

LÄS MER: "Självklart ingen slump att Ikea lägger det just i dag"

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.