Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

E-handeln växer. Bilden är från Nätapoteket Apoteas stora logistikcenter i Morgongåva. Lagret levererar dagligen 150 000 artiklar i 30 000 paket till de kunder som handlar på nätet. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Så olika handlar kvinnor och män på nätet

På fredagen störtdyker e-handeln, på lördagen går vi ut på stan och spanar in varorna i butiken – och på söndagskvällen sitter vi hemma och shoppar loss rejält på nätet.
– Svenskarnas köpmönster har ändrats och blivit mer flexibelt, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende.

Det är betaltjänstföretaget Klarna som har sammanställt en rapport om svenskarnas köpmönster utifrån försäljning och betalningsmönster.

Flera undersökningar har under senare år visat att en stor del av inköpen flyttas från butik till nätet, något som bland annat lett till att flera affärer i stadskärnor på mindre orter slagits ut.

Män köper dyrt

Nu börjar det också dyka upp rapporter om vårt handlande på nätet – vem som köper, vad och när.

Klarna har i sin undersökning sett tydliga skillnader mellan könen när det gäller vårt konsumerande.

Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna. Bild: Klarna

Kvinnor handlar mest i volym (66 procent av köpen) medan männen köper de dyraste prylarna.

"Det är sorgligt"

Undersökningen visar också att det är kvinnorna som handlar kläder och saker till barnen liksom saker till hemmet, medan männen mest köper produkter på teknikområdet.

– Det är sorgligt att vi inte kommit längre 2019. Vi har kanske trott att vi har ett samhälle som är jämställt, men när det gäller handel så är vi inte där än, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna.

Enligt Viveka Söderbäck har svenskarnas handlande blivit mer flexibelt; konsumenterna växlar mellan att handla online och att handla i butik och det styrs av olika faktorer.

Söndagar mellan klockan 21 och 22 – då handlar svenska folket på nätet. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Hon säger att agerandet styrs av olika faktorer, som hur mycket tid vi har eller vad det är för en typ av vara vi är ute efter.

– Det flexibla sättet att handla har gjort situationen mer komplex för handlarna. De måste också vara mer flexibla och öppna för olika lösningar sett till kundens krav och behov, säger hon och fortsätter:

– Jag tror generellt sett att de ska tänka mer på att ha såväl en onlinelösning som en fysisk butik. Tidigare såg vi fysiska butiker som skaffade onlinehandel, nu ser vi även det motsatta där man till exempel kan ha ett showroom eller liknande, säger Viveka Söderbäck.

Handlar på söndagar

Kartläggningen visar också när vi handlar på nätet. I slutet av veckan går handeln på nätet ner. Under helgen är det många som känner och klämmer på varorna i butik i för sitt beslut.

– På söndagskvällarna kommer explosionen, mellan klockan 21 och 22 handlas det som mest, säger hon.

Åldersmässigt finns också en tydlig förändring i köpmönstret.

Inte helt oväntat är det i åldersgruppen 36–55 år som de mest plånboksstarka finns.

Men de som är 56 år och äldre, kategorin som Viveka Söderbäck kallar för "silversurfarna", kommer smygande och är den snabbast växande åldersgruppen.

– Från att tidigare ha varit skeptiska till e-handel har attityden svängt bland de äldre åldersgrupperna.

– Det handlar oftast om att man har blivit mer vän med tekniken och mer bekväm i användandet av den. Dessutom tycks det som om allt fler äldre tycker att det är bekvämt att handla hemifrån och slippa trängas på stan, säger hon.

Handlas i Danderyd

Statistiken visar vidare att ökningen under första halvåret 2019 var störst i Gävleborg, Kronoberg och Stockholms län. Timrå i Västernorrlands län är den snabbast växande enskilda kommunen.

Allra högst snittordervärde återfinns däremot i Danderyds kommun med Lidingö som tvåa och Arjeplog som trea.

Alexander Lissenko, 28, Nacka:

– Skulle tro att det handlar om 90 procent. Det är egentligen bara mat som jag köper i butiken. Jag vill kunna välja och se att det är färska råvaror jag får med mig hem.

Melinda Sandström-Wagner, 33, Göteborg:

– Det är nog 50/50. Mat handlar jag helst i butik. På nätet köper jag i huvudsak kläder och teknikvaror. Några särskilda dagar är det inte frågan om utan det blir lite då och då.

Hilda Perleflod, 63, Eksjö:

– Eftersom jag jobbat i en liten butik i 47 år så har jag förstås hjärtat där. Tyvärr gick den i konkurs, bland annat till följd av e- handeln. Men det är väl åt det hållet vi går, jag handlar själv på nätet i bland.

Anders Perleflod, 64, Eksjö:

– Eftersom jag är teknikfreak och har många intressen på området så blir det mycket av den varan. Att handla på nätet underlättar när man bor på en mindre ort. Dessutom tycker jag att priset på nätet ofta är lägre än i butik.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.