Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Så mycket ökar Volvo Cars försäljning

Volvos globala bilförsäljning ökade med 11,2 procent i september - och går därmed mot ett nytt försäljningsrekord. Mest ökar försäljningen i USA.

Mest ökar försäljningen i USA. Den amerikanska bilmarknaden har tidigare under året varit ett sorgebarn för just Volvo Cars, som sett försäljningen minska på den viktiga USA-marknaden.

XC90 populär i USA

Nu vänder det dock - förra månaden steg Volvos försäljning i USA med över 40 procent jämfört med september förra året, enligt nya siffror från biltillverkaren. Den stora uppgången förklaras med ny, stark efterfrågan på Volvos största SUV XC90, sedanen S90 och den något mindre suven XC60.  Hittills i år är försäljningen på den amerikanska marknaden dock ändå lägre än under samma period i fjol.

Mellan januari och september i år sålde Volvo Cars totalt 68 321 bilar på den marknaden, jämfört med 69 113 stycken under samma period i fjol. Volvo har tidigare förklarat tappet med att de medvetet lagt om produktionen mot andra modeller i 90-serien, och att den amerikanska försäljningen av XC90 därmed tagit stryk.

Så mycket ökar försäljningen i Sverige

På Volvo Cars största enskilda marknad, Kina, steg försäljningen samtidigt med 29,8 procent i september. Där är det dock något mindre bilmodeller som går hem - XC60, S60L och S90 driver, enligt Volvo Cars, den kinesiska försäljningen. 

Också i Sverige steg försäljning med 5,9 procent förra månaden.

Globalt, på alla marknader, steg Volvos försäljning med 11,2 procent i september och med nio procent under årets första nio månader. Det betyder, enligt Volvo själva, att de går mot ett nytt försäljningsrekord i år, för fjärde året i rad.

Mest sålda bilen globalt är suven XC60.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.