Av drygt 1 000 tillfrågade bilägare anser 88 procent att det i någon mån är jobbigt att sälja en bil privat. Arkivbild.
Av drygt 1 000 tillfrågade bilägare anser 88 procent att det i någon mån är jobbigt att sälja en bil privat. Arkivbild.

Så många tycker bilförsäljning är jobbigt

Svensken skyr begagnathandeln för bilar. Att sälja en bil privat anses vara mycket eller extremt jobbigt av nästan var tredje svensk, enligt en ny undersökning. Missnöjet med bilföretagen är också stort.

ANNONS
|

Kantar Sifo har på uppdrag av bilhandelsplatsen Wayke, som ägs av branschorganisationen MRF, tagit tempen på svenskarnas syn på begagnatmarknaden och bilhandlare.

Av drygt 1000 tillfrågade bilägare anser 88 procent att det i någon mån är jobbigt att sälja en bil privat. 28 procent tycker att det är mycket eller extremt jobbigt – bara 25 procent tycker detsamma om att stuka foten. Att sälja bilen upplevs som jobbigare än att deklarera. Däremot upplevs vinterkräksjukan eller en bostadsaffär värre än en bilaffär.

Oseriösa spekulanter

Att vända sig till en bilhandlare anses mindre jobbigt än att göra en privat affär. Trots det har 45 procent mycket eller ganska litet förtroende för bilförsäljare.

ANNONS

Bara politiker har lägre förtroende bland de yrkesgrupper som rangordnas i undersökningen.

Svenskarna tycker att det är jobbigare att sälja än att köpa bil. Den främsta anledningen är oro över oseriösa tidskrävande spekulanter – 28 procent är mycket oroliga – som med hög frekvens hör av sig via telefon, sms och mejl.

Det jobbigaste med att köpa bil uppges vara att man inte litar på säljaren som många tror undanhåller information om exempelvis dolda fel.

I topp bland klagomålen

Enligt Konsumentverket handlade flest, drygt nio procent, av de 119000 konsumentklagomålen på företag förra året om köp av begagnad bil.

- Det har sett likadant ut de senaste åren, säger myndighetens presschef Hans Lundin.

När det gäller affärer mellan privatpersoner gäller inte Konsumentköplagen utan Köplagen, som inte är tvingande.

- Om det då uppstår en tvist, och säljare och köpare inte är överens, prövar inte Allmänna reklamationsnämnden saken utan tingsrätten. Du har inte heller reklamationsrätt. Så skyddet är starkare om du köper från ett företag, säger Hans Lundin.

ANNONS
TT

Fakta: Tänk på det här

Kontakta Transportstyrelsen vid köp från privatpersoner och kontrollera att säljaren äger bilen, samt att det inte finns några fordonsrelaterade skulder kopplade till bilen.

Provkör bilen innan du köper den.

Undersök bilen och kolla att viktiga funktioner fungerar.

Skriv köpekontrakt.

Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon som är ansluten till Motorbranschens riksförbund.

Vid köp av bilföretag går det att klaga även på en begagnad bil i upp till tre år, oavsett garanti. Skyddet är särskilt starkt under de första sex månaderna.

Källa: Konsumentverket

Fakta: Om undersökningen

Kantar Sifos undersökning har gjorts på uppdrag av bilhandelsplatsen Wayke.

Den består av en kvalitativ del och en kvantitativ. Först gjordes 16 kvalitativa telefonintervjuer med bilägare som har köpt eller sålt en begagnad bil.

Resultatet från telefonintervjuerna låg till grund till de frågor som sedan ställdes i en webbenkät med 1010 bilägare som köpt eller sålt en bil under de senaste fem åren.

Enkäten genomfördes mellan den 5 och 12 oktober i Kantar Sifos panel.

Källa: Kantar Sifo

ANNONS