Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Oljepriset har påverkats av attacken i Saudiarabien – men på längre sikt är det fler faktorer som ligger bakom att svenska bensinpriser stigit. Bild: Hasan Jamali

Så lite påverkar oljan ditt bensinpris

Efter drönarattacken på saudiska oljeanläggningar har flera svenska bensinbolag meddelat att de kommer att höja sina priser.
Råolja är en viktig del av bensinpriset – men den är långt ifrån den enda orsaken till dagens rekordnivåer.

Priset på olja har stigit kraftigt i världen efter drönarattacken mot två saudiska oljeanläggningar i lördags morse. Anläggningen Abqaiq sägs vara världens största – och attacken slog ut cirka fem procent av världens oljeproduktion.

Trots att det finns stora oljereserver, bland annat i USA, så har händelserna lett till oro på världsmarknaden – priset på råolja har stigit med knappt trettio procent på några dagar och kurserna svänger snabbt. I Sverige har flera bensinbolag meddelat att de höjer priserna, under tisdagen med 40 öre per liter.

Priset på råolja är en viktig faktor när det kommer till det svenska bensinpriset – men det är långt i från den enda.

Av priset på en liter bensin består bara knappt en tredjedel av produktionskostnaden, där råoljepriset ingår.

– Som en väldigt grov tumregel kan man säga att ungefär hälften av förändringen i råoljepriset slår igenom i bensinpriset i Sverige. Går oljan upp med tio procent, så går bensinen upp med fem, säger Torbjörn Isaksson, som är chefsanalytiker på Nordea.

Valutaeffekten stor de senaste åren

Men det finns fler faktorer än oljan som avgör vad en liter bensin kostar i en svensk pump.

– Råoljepriset är en viktig faktor, det är basen för bensin och diesel. Men sedan har vi en rad andra faktorer som också påverkar, och en av dem är ju den svenska kronan, säger Sofie Quant, kommunikationschef på Svenska Petroleum och biodrivmedelsinstitutet.

Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea. Bild: Dan Coleman

Olja handlas på en världsmarknad, det finns bara ett pris i hela världen – och det mäts i dollar.

Under de senaste fem åren har en dollar gått från att kosta ungefär 6,50 kronor 2014, till att kosta nästan 10,00 kronor i början av september.

– Kronkursen har haft en stor effekt på priserna under de senaste åren. Det gäller ju mycket av hushållens konsumtion eftersom nästan alla varor som vi köper är importerade, men framför allt priset på drivmedel är känslig för fluktuationer i växelkursen, säger Torbjörn Isaksson och pekar på ännu en orsak till högre bensinpriser:

– Skatten på drivmedel har ju höjts i stort sett varje år, säger han.

Skatten höjs snabbare än inflationen

Sedan 2017 höjs koldioxid- och energiskatten automatiskt varje år. Höjningen motsvarar inflationen (KPI) och dessutom ett påslag på två procent per år – men för 2019 och 2020 har det samtidigt genomförts skattesänkningar som motsvarar höjningarna.*

I år hade den automatiska höjningen motsvarat cirka 25 öre per liter – och av dagens bensinpris består knappt två tredjedelar av skatt och moms.

Trots den stora andelen skatt, är det inte givet att bensinpriset alltid väger upp för de kostnader som bensinen i förlängningen orsakar samhället. Det menar i alla fall Cecilia Hult, som är projektledare inom hållbar mobilitet på Svenska miljöinstitutet.

– Det beror på, skatten är ju lika hög på bränsle i städer som på landet. Och generellt sett kan man säga att bilar som kör i städer inte riktigt bär sin egen kostnad, medan bilar som kör på landet betalar lite mer än vad de kostar samhället, säger hon.

Beror det på hur man använder bilarna?

– Man kan säga att kostnaderna handlar om luftföroreningar, buller och trängsel. Och alla de sakerna påverkas mer om man kör en bil inne i en stad. Dessutom är kostnaderna för olyckor högre i städerna än på landet i förhållande till hur mycket man kör.

Är ett högt oljepris bra för miljön?

– Ja, ett högre pris är bra för det gör att vi köper mindre olja och bensin, vilket är bra för miljön. Däremot är ett högt pris och höga skatter inte det enda sättet att få oss att köra mindre. Man skulle till exempel kunna få samma effekt genom att ta bort subventioner som reseavdrag eller förmånsbilar. Dessutom tenderar priset på parkeringsplatser i innerstäder att inte motsvara de kostnader de innebär för samhället.

*Fotnot: Moderaterna och Kristdemokraterna genomförde i sin budget en skattesänkning som motsvarade 2019 års automatiska höjning. I den budget som presenteras på onsdag föreslår den nuvarande regeringen en ny sänkning, som motsvarar 2020 års höjning.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.