Så lite används laddplatserna i Göteborg

Antalet kommunala laddplatser för elbilar har ökat med nästan 150 procent på två år. Göteborg ligger nu långt före Stockholm och Malmö vad gäller laddplatser per elbil – men platserna skulle kunna användas mycket mer.

ANNONS

Fem procent av Sveriges bilflotta utgörs av laddbara bilar. Men det senaste året har varannan nyköpt bil varit laddbar – oftast en hybrid. För att möta framtidens behov har Göteborg Energi och Göteborgs stads parkering, det kommunala parkeringsbolaget, utökat antalet publika laddplatser rejält.

Från 2019 till 2021 har de ökat från ungefär 500 till nästan 1 500.

– Det är en stor ökning, men vi ser det som en investering för framtiden. Det är ekonomiskt klokt att bygga ut mycket på en gång, säger Hanna Munde, marknads- och affärsutvecklingschef på parkeringsbolaget, som oftast kallas Parkering Göteborg.

Ett riktmärke som svenska städer arbetar efter är att ha 1 laddplats per 10 elbilar. I Göteborg finns det nu 0,9, medan det i Malmö och Stockholm finns 0,4.

ANNONS

Men hur mycket används egentligen platserna?

LÄS MER:Bensinvreden: ”Elbilar hör hemma på Liseberg”

LÄS MER:Lennarts elbil tusenlappar dyrare efter ny elavgift

Olika platser har olika syften

Det är väldigt olika beroende på var man tittar, berättar Hanna Munde som är marknadschef på Parkering Göteborg. Hon följer noga statistiken för de 322 laddplatser som ägs helt och hållet av Parkering Göteborg och där kunderna betalar för laddningen per kWh. Under oktober månad hade dessa 322 platser totalt 3 404 laddsessioner – det vill säga i snitt 110 per dag.

– De som används mest finns på platser där parkeringsytan både är för besökare och tillståndsparkering, och det är ofta ställen där det både finns arbetsplatser, besökare och boende, säger hon och utvecklar:

– Tidigare sysslade vi mycket med att hyra ut fasta platser. Nu strävar vi efter att alla parkeringsplatser ska ha flera användare, så de används så mycket som möjligt.

Kan mätas på flera sätt

Att mäta hur mycket energi som går ut ur stolparna är inte Parkering Göteborgs främsta fokus.

– Naturligtvis tittar vi på det, men det säger inte så mycket. Vårt syfte är framför allt att erbjuda parkering. En bil kan stå på en laddplats i tio timmar men bara ladda i tjugo minuter, och det har vi ingenting emot. Det finns absolut mer energi att hämta än vad som används nu, men det går inte att sätta ett generellt mål för hur många kilowattimmar platserna ska släppa ifrån sig.

ANNONS

Det rimligaste sättet att mäta användningen, tycker parkeringsbolaget, är alltså att titta på hur stor del av dygnet det står bilar parkerade på ytan och om laddningsmöjligheterna möter kundbehovet. Hanna Munde ger två exempel: Heden och Centralen. Båda parkeringsytorna ligger centralt och Parkering Göteborg har fyra laddplatser på varje ställe. Men de används helt olika.

– På Heden ser vi att varje plats har cirka tio sessioner per dag och plats. Där erbjuder vi både snabb- och normalladdning och det är mycket folk i rörelse stora delar av dygnet. De flesta laddsessionerna på Heden är kortare än 4 timmar, säger Hanna Munde.

LÄS MER:Efter kritiken: Kommunen ändrar elnätsavgiften

”Finns ofta lediga platser”

På Centralen ser det annorlunda ut. Där ligger antalet laddsessioner per plats och dag snarare på två till fem och laddningarna pågår längre.

Är ni nöjda med hur det ser ut?

– Vårt mål och syfte är inte att människor ska ladda på laddplatserna precis hela tiden. Ett viktigt mål för oss är att det finns lediga platser när någon kommer med sin elbil och behöver ladda – och i dagsläget finns det oftast lediga platser.

– Dessutom vet vi att vi har byggt många platser på en gång, och det är som sagt med sikte på framtiden.

ANNONS

För några veckor sedan skrev Göteborgs-Posten om förvirringen som ibland uppstår kring laddplatserna och vem som får parkera där. Så länge laddplatsen inte är uppmärkt och reserverad endast för elbilar får vem som helst parkera där. Men det kan ändras i framtiden.

– Vi följer datan noga och tar gärna emot synpunkter och funderingar från våra kunder. I stället för att behöva bygga ännu fler platser de närmsta åren kommer vi satsa på att märka upp reserverade elbilsplatser när vi märker att det behövs.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS