Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så hotar Fastighets varsel fordonsindustrin

Fastighets vill tvinga Almega till förhandlingsbordet och har lagt strejkvarsel som hotar måleriet på Volvo Cars, monteringen i Torslanda, fordonssupport på Volvo Powertrain och även Ringhals kärnkraftverk.

I tisdags varslade Fastighets arbetsgivarorganisation Almega om strejk på sex företag inom området Almega specialservice från den 12 maj klockan 06.00. Detta efter att Almega ensidigt hade ställt in förhandlingarna.
– I de förhandlingar som pågick före det visade de ingen vilja att diskutera ett avtal inom industrinormen med låglönesatsning, säger Magnus Pettersson, förbundsordförande Fastighets i ett pressmeddelande.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Volvo och Ringhals på varsellistan

Den verklighetsbeskrivningen håller Almegas vd Anna-Karin Hatt inte med om.
– Vi har suttit i förhandlingar sedan en tid tillbaka och Fastighets kräver ju att få mer än vad alla andra hittills har fått i avtalsrörelsen. De vill ha märket på 6,5 procent, och sedan en låglönesatsning ovanpå det. Skulle vi gå med på det skulle vi frångå den svenska modellen med att det är industrin som sätter märket, säger hon.

Med senaste varslet säger Fastighets upp avtalet för specialservice med Almega som gäller för dem som arbetar med rengörings- sanerings- och underhållsarbete och som ställer särskilda krav på yrkesfärdighet, ansvar och fysisk insats.
De större företag i Västsverige som berörs är service- och underhållsarbete vid ISS Facility vid Ringhals, Coor Service på Volvo Cars, specifikt TB 4 måleriet, TA karossfabrik och TC monteringsfabrik på Torslandaverken i Göteborg, RFS Fordonssupport på Volvo Powertrain i Skövde.

Medlare utsedda

En strejk inom fordons- och kärnkraftsindustrin skulle bli kännbar.
– Det handlar om fullständig arbetsnedläggelse inom vårt kollektivavtalsområde, med allat det arbete som utförs inom sanering, rengörning, underhåll och traversförare på Ringhals. För våra medlemmar handlar det om att våga och kunna ta fighten för att få rätten till samman löneökningar som alla andra, säger Lennart Mauritzon, ombudsman för Fastighet Väst.

Medlingsinstitutet utsåg under onsdagen Erland Olauson, Anders Lindström och Katarina Novàk att medla i tvisten mellan Fastighetsanställdas Förbund och Almega Tjänsteförbunden om ett nytt kollektivavtal för branschen Specialservice.

Fastighets menar att arbetsgivarparten inte accepterar de uppgörelser som gjorts enligt LO-samordningen och industriavtalets normering om låglönesatsning.
– Vi har sagt att vi mycket väl kan tänka oss att komma överens med Fastighets om att göra en låglönesatsning både inom fastighetsområdet och serviceområdet, men då måste den rymmas inom de 6,5 procenten, precis som inom Visitas och Handels områden. Vi är beredda att diskutera mycket inom ramen för det, men vi kommer inte att medverka till att spräcka märket, på 6,5 procent över tre år, säger Anna-Karin Hatt.

Volvo kan stoppas

Om parterna inte kommer överens kan en strejk inom Fastighets serviceområde leda till att Volvo Cars kommer att stanna.
– Ja, det är en konsekvens. Men det är arbetsgivarna som väljer, att via Almega, inte förhandla om samma villkor på arbetsmarknaden. Vi vill inte ha en konflikt, vi vill ha en lösning, säger Lennart Mauritzon.

Anna-Karin Hatt konstaterar att en strejk skulle få väldigt stora konsekvenser både för Volvo och Ringhals och andra. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.