Så gick det för Volvo Cars 2018

Ett nytt omsättningsrekord, men svagare lönsamhet. På torsdagsmorgonen rapporterade Volvo Cars fjolårets bokslutssiffror, som påverkades negativt av det uppblossade handelskriget – även om året avslutades rätt starkt.

ANNONS
|

Omsättningen för helåret 2018 landade på knappt 253 miljarder kronor för bilkoncernen från Göteborg. Det var en ökning med hela 21 procent. Men samtidigt landade rörelseresultatet på 14,2 miljarder, vilket var en betydligt mer måttlig ökning på 0,9 procent.

Det betyder att rörelsemarginalen – resultat i förhållande till omsättning – sjönk från 6,7 procent i fjol till 5,6 procent.

Stark avslutning

Går man till resultatet före skatt sjönk det rentav när man jämför 2018 med 2017: det landade på drygt 12,9 miljarder kronor i fjol att jämföra med drygt 13,1 miljarder året innan.

– Det är på många sätt ett bra år, volymmässigt är det rentav ett rekord. Och omsättningen ökade med över 20 procent, det visar vilken kraft vi har i prissättningen av våra nya modeller. Men om man tittar på resultatet måste man erkänna att vi inte är i nivå med våra långsiktiga mål, säger Håkan Samuelsson.

ANNONS

– Både omsättning och försäljning hade en hälsosam tillväxt, men lönsamheten påverkades av externa faktorer som handelstullar och en ökad prispress på flera marknader.

Håkan Samuelsson konstaterar att det framför allt är på den viktiga Kinamarknaden som prispressen skett.

En förklaring till att resultatet inte utvecklats bättre är en prispress på den viktiga Kinamarknaden, konstaterade Håkan Samuelsson.
En förklaring till att resultatet inte utvecklats bättre är en prispress på den viktiga Kinamarknaden, konstaterade Håkan Samuelsson. Bild: NILS PETTER NILSSON

Volvo fick också lägga om produktionen mellan fabrikerna i USA, Sverige och Kina för att inte drabbas av tullarna.

Tittar man närmare på siffrorna för det fjärde kvartalet 2018 så var de tydligt positiva: omsättningen ökade med nästan 20 procent och rörelseresultatet ökade med nästan 25 procent, till drygt 4,5 miljarder kronor. Det betydde förbättrade marginaler i slutet av året när man jämför 2018 och 2017.

LÄS MER:Här är årets nyheter från Volvo

Samtidigt pekar Volvos vd på att kassaflödet var positivt för koncernen även fast bolaget gjorde investeringar i ny teknologi och utökade produktionskapaciteten.

Bland viktiga händelser 2018 för Volvomärket märktes just invigningen av den nya USA-fabriken, samt lanseringen av modellerna V60 och S60. Samuelsson påpekar också att en fjärdedel av alla bilar nu byggs i Kina, samtidigt som Torslandafabriken ifjol producerade 290 000 bilar.

– Det är en nivå som många internt trodde skulle vara omöjlig att nå för några år sedan.

Fortsatt press

I en framåtblickande kommentar säger Håkan Samuelsson:

– Marknadsförhållande är osäkra – det brukar vi alltid säga, men det här året kan man nämna handelskonflikten med USA, Kina och Europa. Och vi har Brexit. Det här är faktorer som påverkar inte endast bilindustrin utan ekonomin i stort.

ANNONS

– Med det sagt så har vi sannolikt det starkaste produktsortimentet i vår historia. Det är en mycket stark faktor oavsett marknadsförhållanden.

En viktig faktor för att kunna fortsätta ta marknadsandelar från konkurrenterna är det faktum att Volvo från och med i fjol har produktion i tre världsdelar som utgör huvudmarknader för det svenska märket, underströk Håkan Samuelsson.
En viktig faktor för att kunna fortsätta ta marknadsandelar från konkurrenterna är det faktum att Volvo från och med i fjol har produktion i tre världsdelar som utgör huvudmarknader för det svenska märket, underströk Håkan Samuelsson. Bild: NILS PETTER NILSSON

Fabriker i tre världsdelar är strategiskt mycket viktig, betonar Volvo-vd:n:

– Med en ökad produktionskapacitet har vi en strategisk möjlighet att fortsätta öka vår idag blygsamma globala marknadsandel.

Samuelsson nämner att huvudmarknaderna utvecklas starkt och att Storbritannien, Brasilien, Japan och Sydkorea dessutom går bra. Men prispressen i Kina kommer att fortsätta även detta året. Bolaget kommer att ha fokus på effektiviseringar framåt med tanke på tuffare marknadsförhållanden, men bolaget har inte några planerade neddragningar men kommer hela tiden att se över kostnaderna.

Volvos vd fick flera frågor under pressträffen om elektrifieringen av Volvobilarna verkligen går tillräckligt fort. Han menade att bolaget håller vad man lovat och nämnde att man sålde 40 000 plug in-hybridfordon i fjol, vilket innebär drygt sex procent av de sålda bilarna.

LÄS MER:Nytt försäljningsrekord för Volvo Cars

Ser man till det totala antalet sålda bilar har GP i januari kunnat rapportera att försäljningen landade på över 640 000 fordon för 2018, att jämföra med över 570 000 sålda 2017. Storsäljaren var mellanklassuven XC60, där till exempel även den kompakta XC40 drog upp försäljningssiffrorna.

Volvo har målet att nå 800 000 sålda bilar 2020.

ANNONS

Fakta: Volvo Cars 2018 (jämfört med 2017), miljoner kronor

Nettomsättning: 252 653 (208 646)

Rörelseresultat: 14 185 (14 061)

Resultat före skatt: 12 917 (13 147)

Rörelsemarginal: 5,6 procent (6,7 procent)

Antal anställda: 43 000 personer (39 500), dessutom 4 500 konsulter (4 000)

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS