Säljrekord för holländska snipor

ANNONS
|

Anders Wassmo på Sand Maritim AB nådde säljrekord med sina exklusiva holländska Marilsnipor. Normalt brukar han inte sälja en enda båt under mässan, i år sålde han sex stycken. De har en prislapp på 300 000 kronor och uppåt.

- Jag tror intresset för snipor börjar öka, folk kör inte så fort längre utan gillar att ha det skönt på sjön. Jag upplevde också att vi hade fler intresserade besökare i år.

Efter ett tufft 2012 börjar båtbranschen åter känna svag optimism.

– De som gillar båtliv tycks vara beredda att investera igen, det är riktigt roligt, säger mässgeneralen Bengt Wallin.

ANNONS

Till årets båtmässa med 325 utställare kom drygt 60 700 besökare vilket betyder en försämring från förra året med 6 000 besökare.

Det kan jämföras med 2007, när det inte fanns någon hejd på köplusten bland båtsugna, då hade mässan 95 000 besökare.

Årets upplaga avspeglar att osäkerheten i ekonomin i Europa även smittar av sig på den svenska marknaden.

- Vi hade lika många utställare som senast, men cirka nio procent färre besökare, säger Bengt Wallin. Besökartappet har en logisk förklaring i att båtbranschen generellt tappat utövare de senaste åren.

Även antal båtnätter i Västra Götaland backar, en minskning med 23 procent sedan 2009. En förklaring kan vara att konkurrensen om människors fritid ökar.

Men det finns ljusglimtar. Peter Tholérus, ägare till Micore Plast AB, har varit med på mässan sedan 1990. I år visade han fyra modeller av styrpulpetbåtar

- Vi sålde 20 båtpaket, med båt, motor och navigationsutrustning, direkt på mässan. Det är all time high för oss, vi brukar sällan sälja över tio båtar.

SeaSea Båttillbehör är på mässan för att sälja olika båttillbehör.

- Ett av våra syften är egentligen att dela ut vår stora katalog till besökarna. Men i år fick vi dessutom en rejäl försäljningsökning. I år var folk på mässan för att handla, säger Håkan Steen.

ANNONS
ANNONS