Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Säljidé med tradition

Under höstmånaderna ger sig tiotusentals barn ut för att sälja jultidningar. Sveriges jultidningsförlag drar tillsammans in över 150 miljoner varje år.

Det är jultidningsförlagens främsta förklaring till varför en så gammalmodig affärsmodell som jultidningsförsäljning fortfarande fungerar, trots nätet och e-bokhandeln.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För när en elvaåring knackar på dörren med jultidningskatalogen under armen vet de flesta vad det handlar om. Kanske har elvaåringens föräldrar själv sålt jultidningar som barn. Jultidningsförlagen når in i barnens nätverk.

I Sverige finns tre större förlag – Jultidningsförlaget, Bra Förlag och Fem Förlag – och uppstickaren Svenska Julförlaget som startat i år.

Försäljningen för Fem Förlag har minskat något, förlaget hade 2009-2010 en omsättning på 75 miljoner kronor. För Bra Förlag är samma siffra 49 miljoner kronor.

Jultidningsförlaget – som kallar sig störst – lämnar inte ut några siffror och deras resultat ligger dolt i Bonnierkoncernens totala redovisning.

Konkurrensen är hård, och det gäller att erbjuda de attraktivaste premierna.

– Vi har ganska likartade premier. Elektronik har blivit mer populärt, mobiler och spelkonsoler. Det som är populärt i samhället i övrigt är populärt även hos oss, säger Fredrik Jerselius, vd på Bra Förlag.

Målgruppen är barn i 9-13-årsåldern. Men för Jultidningsförlaget har antalet barn som säljer jultidningar minskat.

- Barn har ont om tid i dag, de har väldigt mycket aktiviteter på fritiden. Dessutom har föräldrarna i städerna blivit väldigt försiktiga med att släppa ut sina barn, säger Leila Pettersson, inköpschef på Jultidningsförlaget.

En annan försvårande omständighet är portlåsen.

– Portlåsen breder ut sig, framförallt i städerna. Det är lättare på landsbygden, säger hon.

Direktadresserad reklam eller erbjudande om att sälja jultidningar får inte skickas till barn under 16 år. Men även om jultidningskatalogerna skickas till föräldrarna har förlagen kritiserats för sin marknadsföring.

2010 slöt Konsumentverket därför en överenskommelse med jultidningsbranschen, där man bland annat tar upp marknadsföringens utformning. Enligt avtalet får texter och bilder på kuvert inte direkt rikta sig till barn, och det får inte finnas bilder på barn utan att en vuxen är med.

Sofie Spetz, jurist och konsumentvägledare på Konsument Göteborg, tycker det är viktigt att som förälder noga läsa igenom avtalet och försöka avgöra om det är rimligt att ens barn klarar uppgiften. Och förklara att det är svårt att sälja tillräckligt för att få de finaste prylarna.

Som barn är det lätt att drömma sig bort bland de finaste premierna, utan att förstå hur svårt det är att faktiskt nå dit.

– Dessutom kan det vara bra att fundera över premiernas värde och jämföra med vad det skulle kosta att köpa dem. Kanske är produkten betydligt billigare i en affär. Om det framförallt är föräldrar och släktingar som ska köpa jultidningarna, kan det bli rätt dyrt.

Leila Pettersson tycker, knappast förvånande, att villkoren är bra.

– Du får en väldigt rimlig, till och med förhållandevis riklig ersättning. Sedan är det säkert svårt att sälja för stora belopp om du inte har hjälp från dina föräldrar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.