Den mänskliga hjärnans förmåga att uppfatta saker i omgivningen – perceptionen – har utvecklats under hela evolutionen – smarta bilar har några år på sig att göra samma sak.
Den mänskliga hjärnans förmåga att uppfatta saker i omgivningen – perceptionen – har utvecklats under hela evolutionen – smarta bilar har några år på sig att göra samma sak. Bild: Christine Olsson/TT, Björn Larsson Rosvall / TT

Så tänker bilen med hjälp av AI

Hjärnan har utvecklats i miljoner och åter miljoner år – datorn i några årtionden. När göteborgska Zenuity ska utveckla AI-teknik till bilar konkurrerar de med en biologi som finslipats av evolutionen. Utvecklingen av nya sensorer är avgörande.

ANNONS
|

Zenuity är företaget som bildades av Volvo Cars och Autoliv (numera ersatt av avknoppingen Veoneer) för att utveckla teknik för autonoma fordon. Företaget med totalt cirka 600 anställda, varav 400 på Lindholmen, ligger i fronten för den digitala revolution som ska få fordonen att köra utan mänsklig hjälp. Och här är just artificiell intelligens – AI – en nyckelfaktor.

När GP träffar Zenuitys AI-expert Erik Rosén konstaterar han att AI-tekniken tar upp kampen med något människor alltid tagit för givet – att med hjälp av synintryck tolka omgivningen.

– Tar man den AI-teknik som lärt sig spela schack, så lär sig datorn något begränsat som människor utövat för skojs skull i några hundra år. Men den perception den mänskliga hjärnan har är enormt bra. Det gör utvecklingen av AI-teknik till bilar till en mycket stor utmaning.

ANNONS
Erik Rosén är expert på ”deep learning” på Zenutiy och vet vilka möjligheter och gränser som finns för AI-tekniken.
Erik Rosén är expert på ”deep learning” på Zenutiy och vet vilka möjligheter och gränser som finns för AI-tekniken. Bild: Thomas Johansson

Den del av AI det handlar om i teknik för självkörande bilar kallas ”deep learning”, djup maskininlärning, en sort maskininlärning där mjukvaran kan processa en bild i många lager och där lagren tillsammans kan göra korrekta tolkningar av till exempel fotgängare. Processen kallas också artificiella neuronnät, som syftar på hur hjärnans neuroner skickar vidare information.

– Genom att kombinera många enkla nedbrytningar av bilden så bygger man en komplex representation av bilden, säger Erik Rosén.

Fel accepteras inte

En skillnad mot en mänsklig process är att människor lär sig saker genom misstag, vilket man inte kan tillåta självkörande bilar att göra.

– Om man med AI menar en intelligent maskin som ska kunna nå komplexa mål och lära sig av sina erfarenheter och misstag, så är det tveksamt om bilar kommer att ha den förmågan. Mjukvaran ska kunna tolka datan, synintrycken, redan innan den börjar användas.

Datorn lär sig om trafiksituationer genom att den matas med massor av bilder på till exempel fotgängare.

– Vi säger åt den via mängder av bildexempel vad som är rätt svar, tills den lär sig själv.

Men vad händer med fotgängare som inte på ett enkelt sätt går att känna igen som människor?

– Det är i dessa så kallade ”corner cases” som utmaningen ligger, när till exempel en person bär en Halloweenkostym. Där kombinerar man tolkning via en mängd algoritmer – en algoritm känner igen fotgängare, en annan letar efter generella objekt och en tredje fokuserar på var någonstans det finns en körbar väg. Dessutom har vi en så kallad lidar, som mäter vad som finns på ett visst avstånd med hjälp av ljuspulser. Att alla perceptionssystem missar dessa föremål eller personer längs vägen blir osannolikt.

ANNONS

Kraftfull kombination

De sensorer som används av självkörande bilar är kamera, radar och lidar.

– Det pågår nu en utveckling där man kombinerar lidar med kamera, vilket betyder mycket för AI-tekniken i bilar. Kameran är ju bra på att klassificera objekt, medan lidar kan ge en 3D-beskrivning av världen. De kompletteras sedan av radar som kan mäta hastighet på objekt. När man kombinerar sensorerna blir de betydligt mer kraftfulla än när man använder dem var för sig.

Zenuity räknar med att kunna leverera en fullt självkörande förmåga till sina kunder – där Volvo och Geely ingår – med start 2020. Första tillämpningen blir i bilköer, därefter vid motorvägskörning. Det tredje området blir att bilarna ska kunna åka och parkera själva efter att föraren stigit ur. Och först därefter ser man en utveckling av AI-tekniken i stadstrafik.

– Det som är vår USP, unique selling point, är att vi designar allt med säkerhetstänkande i grunden. Det är en stark tillgång att ha både Veoneer och Volvo, med de säkerhetstraditioner de har, i ryggen. När vi får en idé och utvecklar en produkt går vi till våra säkerhetsexperter som ofta säger: ”Men har du tänkt på det här?”. Det finns många teknikbolag som ger sig in i denna bransch som kommer att vara borta om några år – de har inte tänkt igenom säkerhetsaspekterna ordentligt.

ANNONS

Fördjupa dina kunskaper på GP Live

GP Live är journalistik på scen. Den 8 nov anordnas ”AI - den fjärde industriella revolutionen” på Auktionsverket Kulturarena, där näringslivsreportrarna Marie Kennedy och Valdemar Lönnroth intervjuar forskare och experter om artificiell intelligens och framtidens jobb.

Erik Rosén, teknisk expert hos Zenuity inom ”deep learning”, kommer att vara en av gästerna på scenen.

För mer information besök: gp.se/live

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS