Volvo Cars återvänder till börsen – och den första handelsdagen planeras till nu på fredag, en dag senare än tänkt.
Biltillverkaren har dessutom fastställt priset per aktie, där man tidigare kommunicerat ett intervall på mellan 53 och 68 kronor.
LÄS MER:Volvochefens tunga affär – äger aktier för 74 miljoner
Markus Hernhag, ekonomiskribent i bland annat Privata Affärer, kommenterade intervallet i en intervju med TT:
– Osäkerheten blir stor och det blir ännu svårare att värdera bolaget. Jag hade föredragit att man satt en teknisk kurs på till exempel 60 kronor. Är nu intresset lite dåligt så hamnar kursen i det lägre intervallet.
Priset i lägsta intervallet
Nu står det klart att så blir fallet. Teckningskursen fastställs till 53 kronor per aktie, skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande på måndagsmorgonen.
Nyemissionen, de nya aktier som ges ut, blir också mindre än väntat, och uppgår till ett värde på cirka 20 miljarder istället för 25.
Att den första handelsdagen skjuts upp motiverar bolaget med att man vill förlänga anmälningsperioden för allmänheten och institutionella investerare. De som har anmält sig kommer att kunna dra tillbaka sitt intresse till och med den 28 oktober.
– Om man gör förändringar i ett prospekt, som vi gjorde, måste man ge dem som lagt order på Volvoaktier tre dagar på sig att ta ställning till förändringarna, säger Christina Zander, på Volvo Cars pressavdelning.
Att det varit ett så brett intervall i teckningskursen och att kursen nu hamnar i det lägre spannet, 53 kronor, motiverar hon med att det är svårt att värdera bilföretag på marknaden nu med tanke på att rena elbilsföretag är högt värderade och traditionella märken har en lägre värdering – och Volvo Cars befinner sig i omvandling.
– Efter samtal med investerare har vi landat i 53 kronor för att kunna ha en uppsida: att kunna leverera på den transformationsplan vi har och kunna skapa ett ökande värde.
LÄS MER:Köpa eller avstå Volvo – så kan småsparare agera
90 000 anmälningar från allmänheten
Sverre Linton, chefsjurist på Akitespararna, menar att Volvo troligen inte är så nöjda med måndagens besked.
– Man hade förstås velat visa att teckningskursen hamnar i den övre delen av intervallet för att visa att det finns ett tryck. Nu har man förmodligen pressats hårt av institutionella investerare som har uttryckt att om vi ska komma med tänker vi inte betala i det övre spannet, säger han.
Volvo Cars skriver i pressmeddelandet att intresset från både institutionella investerare och allmänheten varit stort.
– Det finns ingen anledning att betvivla det, det är nog många som är intresserade av att vara med och äga en bit av Volvo. Man säger att man har fått 90 000 anmälningar från allmänheten och det är ju mycket. Sedan vet vi ju inte hur mycket var och en av dem har anmält sig för att teckna. Jag kan tänka mig att det finns många småsparare med bland dem, säger Sverre Linton.
Hur ska man tänka som småsparare i detta läget?
– Det som gäller för alla men i synnerhet småsparare att man ska fråga sig: tycker jag att det är en vettig värdering av bolaget? Och för det andra, tror jag på Volvos förmåga att leverera värde till aktieägarna? Och för det tredje ska man ju aldrig gå in med pengar som man behöver inom de närmsta åren. Det är viktigt att aldrig satsa mer än man har råd att förlora. Och man bör sprida riskerna och inte satsa allt sitt sparkapital i Volvo utan köpa flera aktier, säger Sverre Linton.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här https://www.gp.se/mina-sidor/nyhetsbrev.