Så kan större fartyg i Göteborgs hamn ge tusentals jobb

Billigare varor i svenska butiker, konkurrenskraft för företagen, och tusentals arbetstillfällen i Västsverige. Det ska bli effekterna när farledsfördjupningen är klar och större fartyg kan ta sig in i Göteborgs hamn.

ANNONS
|

Containerfartygen har blivit större – vilket betyder att hamnen behöver bli djupare. På torsdagen beslutade kommunfullmäktige i Göteborg att gå vidare med projektet att fördjupa farleden in i Göteborg hamn. Det betyder att arbetet med projektet, som beräknas kosta 2,5 miljarder kronor, snart kan dra igång.

Farledsfördjupningen ska göra det möjligt för de största containerfartygen att komma in i hamnen med full last. Det kommer i sin tur göra transporterna billigare för export- och importföretag, vilket väntas få positiva effekter för hela Göteborgsregionens ekonomi.

– För din och min del innebär det att varorna som vi köper blir billigare, eftersom det inte kostar lika mycket att importera dem. Och för svenska företag blir konsekvensen att man kan konkurrera med andra europeiska företag på samma villkor, säger Elvir Dzanic, vd för Göteborgs hamn.

ANNONS

LÄS MER:Monsterfartygen har blivit för stora för Göteborg

Ska ge snabbare och billigare transporter

Ute på farleden är det tyst sånär som på ljudet av vinden och klucket från vågorna. Utifrån vattnet ser det lugnt och stilla ut i containerhamnen. Det går inte att se, men den är en av de viktigaste hamnarna i Skandinavien. Ingen annan hamn här kan nämligen ta emot de största oceangående fartygen.

Men den behöver bli djupare. Idag har hamnbassängen och farleden kapacitet för upp till 13,5 meter djupa fartyg. Nu ska kapaciteten utökas till 17,5 meter.

Istället för att skicka flera mindre fartyg kommer de större varianterna att kunna frakta mer gods på en gång. De kommer inte heller att behöva stanna någon annanstans i Europa för att göra sig av med delar av lasten innan de kan ta sig in i Göteborgs hamn – och färre varor behöver transporteras med lastbil till Sverige från större hamnar nere i Europa.

– Det är ungefär som om Landvetter skulle få direktflyg till alla stora städer i världen. Det här effektiviserar transporterna för alla stora svenska företag, säger Elvir Dzanic.

Enligt honom kommer varje container att bli mellan 300 och 500 kronor billigare att frakta när de största fartygens fulla kapacitet kan nyttjas. Dessutom kommer det hela att gå fyra, fem dagar snabbare.

ANNONS

LÄS MER:Simulerat fartyg visar var farleden ska fördjupas

Räknar med tusentals nya arbetstillfällen

Enligt honom hjälper det att hålla kvar och locka stora företag till regionen, vilket i sin tur kommer att skapa jobb.

– Ökad konkurrenskraft för svenska företag innebär att stora företag kommer att kunna fortsätta etablera sig i Göteborg. Vår beräkning är att det kommer att leda till mellan 8 000 och 10 000 arbetstillfällen i Västsverige, säger Elvir Dznaic.

Ungefär hälften av den totala prislappen ska Göteborgs stad stå för. Det handlar främst om förstärkningen av kajen i containerhamnen. Ute i själva farleden är det staten som håller i arbetet, och som står för kostnaderna.

Jan Andersson, projektledare för hamnens del
Jan Andersson, projektledare för hamnens del Bild: Meli Petersson Ellafi

Kommer inte att synas från land

Innan man kan dra igång krävs godkännande från mark- och miljödomstolen. Planen är att hela arbetet ska vara färdigt senast 2026.

Jan Andersson, projektledare för hamnens del av fartledsfördjupningen, understryker att projektet är betydligt större än vad som kommer att synas från land.

– Det är intressant egentligen, för det är ett arbete som kostar 2,5 miljard, men det kommer inte att synas någonting när vi är färdiga. Det mesta av arbetet kommer ju att ske under vattenytan, säger han.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS