De ser lite övergivna ut där de ligger i en hög. Men Voi-appen fungerar utmärkt i detta fallet.
De ser lite övergivna ut där de ligger i en hög. Men Voi-appen fungerar utmärkt i detta fallet. Bild: Anders Ylander

Så bra funkar Göteborgs nya elsparkcyklar

I fyra av fem fall fungerade det utmärkt. Men den första elsparkcykeln gick inte att hitta. Och hur parkerar göteborgarna egentligen? GP har testat nya elsparkcykeltjänsten Voi.

ANNONS
|

"Vad är det för nåt?" Några ungdomar tittar nyfiket på elsparkcykeln som står parkerad i närheten av Kronhusbodarna. Samma scen utspelades nyss på andra sidan älven, vid en skola på Lindholmen, där ett antal unga inspekterade ett Voi-märkt fordon.

LÄS MER:Ny scootertjänst lanserad i Göteborg

Sedan ett par veckor finns de utspridda över centrala stan, el-sparkcyklarna från företaget Voi som ska låta användarna snabbt ta sig från A till B i stadskärnorna.

Genom att ladda ner en app till sin smarta telefon ska man på en karta se var närmaste elscooter finns. Med hjälp av appen kan man sedan låsa upp scootern för en kostnad av tio kronor, sedan använder man den för 1,50 kronor per minut och när man är klar lämnar helt sonika cykeln.

ANNONS

När GP testar appen börjar det inte bra. Vid Gullbergsvass ska det finnas en tillgänglig scooter, står det, men väl på plats går den inte att hitta. Möjligtvis har någon dumpat den i vattnet.

– Om den är dumpad i vattnet ser vi allvarligt på situationen och kommer att göra en polisanmälan, skriver Vois marknadschef Caroline Hjelm i ett mejl till GP.

Parkeringsproblem

Men sedan går det bättre. På Lindholmen hittas alla elcyklar som utlovats och likaså inne i centrum. Däremot kan man ha åsikter om parkeringarna.

Voi-tjänsten är helt stationsfri och ska vara friflytande. En farhåga inför lanseringen har varit att scootrarna ska hamna på olämpliga ställen och ligga och skräpa över stan. Något som skett i andra städer med liknande tjänster. Och mycket riktigt så hittar GP sparkcyklarna mitt i gångbanor, bredvid cykelställ och i en hög nära en busshållplats.

Dock fungerar appen fläckfritt när vi låser upp en av cyklarna och parkerar den mindre farligt för gångtrafikanter.

– Vi utbildar våra användare både i appen och genom våra street teams utomhus. Vi tittar även på fler tekniska lösningar för att säkerställa att scootrarna parkeras på ett bra sätt, skriver Caroline Hjelm.

Hur har mottagandet annars varit i Göteborg?

ANNONS

– Det har varit en fantastisk start i Göteborg. Vi lanserade scootrarna på Lindholmen efter samtal med trafikkontoret och Göteborgarna verkar gilla grön och tillgänglig mobilitet.

Stötte på bekymmer

Även Anders Frick, Göteborgsredaktör på ekonomisajten EFN, stötte på bekymmer när han skulle filma användare av sparkcyklarna till ett tv-inslag.

– Jag drog igång Voi-appen och såg att det skulle stå en scooter utanför redaktionen. Väl där möttes jag av två killar som stod med sina mobiler i högsta hugg, som inte heller hittade någon sparkcykel, berättar han.

"Någon måste ha tagit med den in på gymmet", sa en av personerna som letade och den andre trodde att den var slängd i vattnet, skriver Anders Frick på Instagram.

– Men konceptet tror jag på, vi är nog inne i en övergångsperiod, säger Frick.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS