Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Mia Hasselblad, Tove Wahlin och Ulrica Meyer säljer allt som är pappersrelaterat och bearbetar också pappersarken på olika sätt. ”Det är ingen slump att vi skär papper mitt ute i butiken. Det finns så lite av det i stan, att man ser någon som handgripligen tillverkar något”, säger Ulrica Meyer.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rum för papper lockar många trots digitalisering

När Tove Wahlin, Mia Hasselblad och Ulrica Meyer tog över butiken undrade den förra ägaren vem som skulle gå ner i arbetstid och vad de skulle ta för extrajobb för att gå runt ekonomiskt. Sedan dess har de mer än dubblerat omsättningen.

På 90-talet pratades det ofta om pappersdöden. Datorer och mobiler skulle ersätta pappret i hemmen och i kontorsmiljöerna. Skrivarna skulle bli överflödiga.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I dag har åtta av tio svenskar en smart telefon. Många av dem använder telefonen som både kalender och anteckningsblock, men än har pappret inte dött.

- Intresset för anteckningsböcker ökar hela tiden och det finns ett jättestort sug efter papperskalendrar. Folk vill ha något konkret att bläddra i. Som en motreaktion mot det digitala kanske, säger Ulrica Meyer.

Hon driver butiken Rum för papper tillsammans med Tove Wahlin och Mia Hasselblad. Här, i Victoriapassagen i centrala Göteborg, säljer de pappersark, kuvert, anteckningsblock, kort, mappar och kalendrar. Allt som rör papper. De formger också inbjudningskort till exempelvis dop, bröllop samt konfirmationer.

- Vi skapar alltid något specifikt för varje person. Här är ett kort till ett bröllop i Trädgårdsföreningen med båtar, träd och växthus. Till och med de små flugorna ser ut som hjärtan. Andra vill ha mer stilren design, säger Mia Hasselblad och visar några olika bröllopsinbjudningar.

Mia är grafisk formgivare, illustratör och mönsterdesigner i botten. Ulrica har jobbat på tryckeri och reklambyrå. Tove är konstnär och illustratör. Hon jobbade tidigare i en bokhandel, men fastnade för själva materialet papper och letade sig vidare till pappersbranschen.

I samband med lågkonjunkturen 2009 fick de erbjudande om att ta över den butik som då fanns i lokalerna. På den tiden var butiken ett pappersshowroom som främst riktade sig till olika reklambyråer. Både Mia, Ulrica och Tove arbetade som säljare.

- För mig var det självklart att nappa. Jag kommer från en familj med egna företagare och att driva eget har alltid varit en dröm. Min pappa startade Göteborgs första McDonalds i Nordstan 1978 tillsammans med en kompanjon. Min mamma är sjukgymnast och har haft egen praktik, säger Mia.

- För mig var det inte lika självklart. Jag hade ett litet barn då och ville ha en fast tjänst. Det var läskigt att ta över och driva eget, men det blev väldigt bra. Det är det bästa jag gjort yrkesmässigt, säger Tove.

Den förra arbetsgivaren hade inte särskilt höga förväntningar på att de skulle få verksamheten att snurra. Flera pappersbruk hade tvingas lägga ner. Reklambranschen hade börjat göra allt färre utskick till kundernas brevlådor, samtidigt som det pratades mycket om det papperslösa kontoret.

- Vd:n frågade till och med ”vad ska ni ta för extrajobb?” säger Mia.

Sedan de tog över har de mer än dubblerat omsättningen. Hälften av intäkterna kommer från privatkunder och hälften från företagskunder. Butiken är fortfarande ett showroom för pappersgrossisten Antalis, men i dag jobbar de inte bara mot reklambyråer. Till hotell har de till exempel tryckt brevpapper med företagens logga. Till restauranger designar de menykort. Till mäklare har de tagit fram pärmar och mappar som husköpare kan förvara sina papper i.

Ända sedan starten har de hållit sig till att enbart sälja pappersrelaterade produkter och tjänster. Det kan låta nischat, men på Rum för papper har det smala fokuset varit nyckeln.

- Vi är Göteborgs enda renodlade pappersbutik och fungerar också som ett kunskapscentrum för papper. Vi har ofta pappersgenomgångar med studenter från Högskolan för design och konsthantverk och går igenom fiberriktning och andra trycktekniskt viktiga saker, till exempel. Att nischa sig är bara positivt för oss, säger Tove.

På temat papper ordnar de ibland också kurser och workshops. I bokbinderi, till exempel. De hjälper också kunder och studenter att välja rätt papper om de ska trycka upp en illustration eller liknande.

- Vi försöker jobba mycket med lokala formgivare. Om en kund är inne och visar fina illustrationer fångar vi upp dem och trycker posters som vi sedan säljer. Då får de lite draghjälp av oss, säger Tove.

Inom något år planerar de att expandera och skaffa ytterligare en butik i Göteborg. På sikt kan det också hända att de etablerar sig i fler städer. Att intresset finns, det är de övertygade om.

- Det märker man i vår webbshop, vi har kunder över hela Sverige. Pappret är långt ifrån dött, säger Ulrica.

FAKTA: Rum för papper

Startade: 2009.

Antal anställda: Tre heltidsanställda och två timanställda.

Omsättning före skatt 2013: 3,763 MKr.

Vinst 2013: 361 Tkr.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.