Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hela robotmarknaden är fortfarande i sin linda, påpekar sparekonomen Claes Hemberg.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Robotarna gör intåg på sparmarknaden

Så kallade rådgivare som inte ser till spararnas bästa är ett gissel. Nu får de konkurrens av robotar. En del kan vara till bra hjälp för sparare, andra ska man passa sig för, varnar sparekonomen Claes Hemberg.

Nordnet har just lanserat sin nya fondrobot Robosave. Det är den senaste i raden av robotar som ska hjälpa sparare att hitta rätt bland alla placeringsmöjligheter. Några andra exempel på den svenska marknaden är Lysa och Opti.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Robotarna kommer inte ta över, inte nu i alla fall. Men man kan jämföra roboten med vad bankrådgivaren säger, säger Claes Hemberg på Avanza.

Spararna får svara på ett antal frågor om sparhorisont och risk, som roboten använder för att föreslå dels fördelning mellan aktie- och räntefonder, dels specifika fonder.

Kolla avgifterna

Den som vill kan sköta sitt fondsparande i roboten helt och hållet. Men tjänsterna som robotarna erbjuder är fortfarande begränsade. Hemberg ser dem ändå som konkurrenter till bankrådgivare, som gärna tipsar om bankens egna fonder.

Det gäller dock att vara uppmärksam på att det inte per automatik blir billigare eller bättre. Men själva informationen och råden är än så länge överlag gratis medan andra tjänster kostar, varierande mycket.

Det finns också robotar för pension och bolån. Där tycker Claes Hemberg att man ska se upp.

- De robotar som finns är inte så mogna, det är inga stora pensionsbolag bakom. Och pension handlar om stora pengar.

Kommer att utvecklas

Han påpekar att hela robotmarknaden fortfarande är i sin linda.

- Det här är första vågen av robotar vi ser. Jag ser fram emot att de stora bankerna kommer med robotar. Det kanske är nästa våg.

Det skulle i så fall innebära att bankerna själva konkurrerar med sina egna rådgivare. Men Hemberg tror att tjänsterna kan komplettera varandra, och vända sig till olika kundgrupper.

Även om det skulle komma riktigt bra robotar för pensionssparande tvivlar Claes Hemberg på att de skulle slå ut marknaden för oseriösa rådgivare, ett hett ämne efter att många sparare råkat illa ut de senaste åren.

- Rådgivaren ringer hem till folk. Roboten når dem som är lite mer intresserade, och vaccinerar kanske dem från att ta råd från oseriösa försäljare. Andra kommer fortsätta att fajtas med pensionsrådgivare.