Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Risk för flygkaos i november

Inställda flygplan och nytt kaos kan bli följden när fackförbundet Transport varslar om stridsåtgärder i veckan. - Räkna med att det blir något slags varsel, säger förbundsordförande Per Winberg.
De redan hårt prövade flygresenärerna kan stå inför nya problem då Transportarbetareförbundet varslar 4 000 medlemmar om stridsåtgärder i veckan.
De som står inför att varslas arbetar bland annat på flygplatser som lastare och mekaniker, två i stort sett oumbärliga yrkesgrupper för att en flygplats ska fungera klanderfritt.
Sedan i maj har Transport och motparten Flygarbetsgivarna diskuterat formerna för ett nytt avtal. I veckan strandade förhandlingarna och Per Winberg ser nu ingen annan utväg än att ta till stridsåtgärder.
Drabbas SAS igen?
- Vi har inget annat alternativ om vi vill fortsätta förhandlingarna, säger han.
Enligt Winberg finns det flera konfliktvägar, exempelvis övertidsblockad, stopp för nyanställningar och strejk.
- Vad det blir är konfidentiellt tills vi släpper det.
Skulle valet falla på ytterligare en strejk kan det slå hårt mot flygbranschen. Inte minst mot SAS som i våras förlorade 80-100 miljoner kronor på de inställda flygningar som följde av kabinpersonalstrejken då.
Till det ska läggas det förtroendetapp som alla flygbolag drabbas av om deras plan inte lyfter enligt tidtabell.
Nej till 10,2 procent
Enligt Per Winberg står parterna långt ifrån varandra. Ett varsel tror han kan läggas fram i mitten av veckan.
- Vi skiljer oss på ganska många områden, exempelvis rörande arbetstidsförkortning, löner och tariffer.
Flygarbetsgivarna har erbjudit en lönehöjning på 10,2 procent över tre år, något Transport inte tycker är tillräckligt.
En eventuell stridsåtgärd träder i regel i kraft sju arbetsdagar efter att den lagts, det skulle innebära att den får effekt första helgen i november. (TT)

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.