Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I flera bostadsrättsföreningar som fått pengar för att sätta upp laddpunkter, finns inte en enda medlem med en laddbar bil, enligt Svenska Dagbladets granskning. Bild: Anders Wiklund/TT
I flera bostadsrättsföreningar som fått pengar för att sätta upp laddpunkter, finns inte en enda medlem med en laddbar bil, enligt Svenska Dagbladets granskning. Bild: Anders Wiklund/TT

Resultatet av storsatsning på laddplatser: Över 2 000 beviljade – 60 används

Klimatministern har kallat det "en succésatsning" – men klimatnyttan av regeringens miljardsatsning kan vara kraftigt överdriven, rapporterar Svenska Dagbladet. Bara 60 av totalt över 2 000 beviljade laddplatser används idag.

2015 lanserade regeringen Klimatklivet, en satsning för att minska de svenska utsläppen av växthusgaser. Bara i år lägger regeringen två miljarder kronor på satsningen, som gör det möjligt för företag, organisationer och myndigheter att vända sig till Naturvårdsverket och ansöka om pengar för att genomföra egna projekt som minskar exempelvis koldioxidutsläppen.

LÄS MER: Lättare att sätta upp laddstolpar

LÄS MER: Tyska biljätten storsatsar på elektriska bilar

Används för att öka värdet på lägenheten

Många bostadsrättsföreningar och samfälligheter har, inom Klimatklivet, beviljats pengar för att sätta upp laddpunkter – ofta täcker Naturvårdsverket hälften av kostnaden. Svenska Dagbladet har undersökt hur det gått för 29 av de bostadsrättsföreningar och samfälligheter som fått mest pengar inom satsningen. De har totalt fått 29 miljoner kronor för att sätta upp sammanlagt 2 324 laddpunkter, skriver tidningen.

Resultatet: 1 311 av de beviljade punkterna är klara för användning – och bara maximalt 60 av dem används för att ladda elbilar eller elhybrider idag.

I många av de föreningar som beviljats bidrag saknas elbilar helt. Flera av föreningarna uppger i stället att de satt upp laddpunkterna för att öka värdet på sina bostäder.

LÄS MER: Regeringen satsar mer på klimatinvesteringar

LÄS MER: Sveriges första publika laddare för tunga elfordon invigd i Göteborg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.