Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Både Tui och Ving kör med tomma plan för att få hem resenärer. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT
Både Tui och Ving kör med tomma plan för att få hem resenärer. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Resebolagen tar hem folk på resmålen

Omkring 23 000 svenskar finns på olika resmål ute i världen. Efter UD:s rekommendation att avstå från resor lovar nu flygbolagen att successivt ta hem sina resenärer.
UD kommer dock inte att genomföra någon evakuering.

Researrangören Tui har cirka 10 000 svenska resenärer ute på resmål just nu, framför allt på Kanarieöarna, i Thailand, på Kap Verde och i Mexiko.

– Vi kommer fortfarande att ta hem resenärer som planerat, säger Annika Nilsson, pressjour på Tui.

Bolaget kommer att flyga ut från Sverige med tomma plan för att få hem folk, berättar hon. Researrangören Ving gör på samma sätt. Ving har nästan 13 000 svenska resenärer på olika resmål, som Kanarieöarna, Thailand, Gambia och Kap Verde.

– Vi jobbar på att få hem resenärerna så snart som möjligt, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Ving.

Båda bolagen uppger att de flesta resenärerna enligt den ursprungliga planen skulle åkt hem inom en vecka eller två, och att den planen nu fortfarande gäller.

Evakuerar inte

– Det är ingen evakuering, säger Annika Nilsson.

De resor som skulle gått från Sverige under söndagen och framöver till och med den 14 april är inställda. Tui uppger att cirka 50 000 svenska resenärer berörs, och Ving räknar med runt 25 000.

De får sina pengar tillbaka, eller kan välja att boka om resorna till ett senare tillfälle, enligt båda bolagen.

Även Apollo ställer in alla avresor från den 14 mars till den 14 april. Kunder som har bokade resor kan välja mellan att avboka med full återbetalning eller boka om utan extra kostnad, skriver Apollo i ett pressmeddelande.

Fokus ligger nu på att få hem dem som redan befinner sig på sina resmål.

Hårt tryck på SAS

Flygbolaget SAS fortsätter att flyga, förklarar Freja Annamatz, presschef för SAS i Sverige. Bolaget försöker hjälpa kunder att ta sig hem, och har infört generösare ombokningsregler.

– Då plan blir inställda så avbokas passagerarna fritt. Om man själv vill avboka en resa så erbjuder vi nu en värdecheck, som innebär att man kan boka en annan resa senare.

Freja Annamatz berättar att det är hårt tryck på bolagets kundtjänst nu, och rekommenderar den som har en resa inbokad lite längre fram att avvakta med ombokningen några dagar.

– Många kunder kontaktar oss nu.

De som har resor nära i tiden måste få hjälp först, understryker hon.

Men även om SAS fortsätter att flyga nu så kommer bolaget att behöva se över sin trafik inom kort. Efterfrågan finns helt enkelt inte.

UD kommer inte att genomföra någon evakuering av resenärer ute i världen.

– UD planerar inga åtgärder i nuläget. Vår uppmaning till dem som är på resa nu är att se över sin situation, och kontakta sin researrangör eller sitt flygbolag, säger Sofia Karlberg på UD:s pressjour.

Men UD har kontakt med både researrangörer och flygbolag, berättar hon.

– Att vi avråder från resor nu är en väldigt speciell situation. Som resenär får man nu acceptera en viss ovisshet.

UD nedringda

Hur många resenärer som totalt finns ute i världen vet inte UD, annat än att det sannolikt rör sig om många tiotusentals svenskar, eller ännu fler.

– Det är väldigt många som ringer till oss nu. Om man verkligen är i nödläge ska man förstås kontakta oss, men vi rekommenderar att man har is i magen och kontaktar sitt resebolag i första hand.

Ambassaderna runtom i världen har information om läget i det aktuella landet på sin hemsida, berättar hon, och rekommenderar också att svenskar sätter upp sig på UD:s svensklistor som ambassaderna har.

I Spanien, där landet nu sätts i karantän, rekommenderas resenärer att kontakta sina resebolag, och hålla sig uppdaterade med ambassaden i Madrid.

Johanna Cederblad/TT