Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rekordtrenden bruten – färre personbilar registrerades i fjol

Bilförsäljningen i Sverige bromsade in i fjol. Nya fordonsskatter och för få gröna alternativ i bilhallarna tvingade ned antalet nyregistreringar av personbilar under 2018, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Företagschefen Oscar Cullberg på Hedin Bil, Bilvaruhuset i Mölndal. . Bild: Olof Ohlsson

Det blev ingen upprepning av de senaste årens rekordsiffror vad gäller nybilsregistreringar, enligt branschorganisationen Bil Swedens preliminära statistik över fjolåret.

Under 2018 föll personbilsregistreringarna med 6,8 procent jämfört med ett år tidigare. Översatt till siffror innebar det 353 666 bilar, vilket var färre än de 360 000 som Bil Sweden räknat med.

En bilhandlare som gått emot strömmen är Oscar Cullberg, företagschef på Hedins Bilvaruhus i Mölndal. Han känner inte igen bilden av att affären skulle gått trögare i fjol.

– Vi har inte sett en sämre försäljning, vi har snarare haft en välfungerande höst. Detta sedan vi förberett oss med bland annat ett riktigt bra lager av laddbara bilar. Vad gäller nybilsregistreringarna ser totalen för helåret bra ut för oss på Bilvaruhuset, säger Cullberg.

Sämre än väntat

Medan personbilssidan kom in lägre än förväntat var registreringsstatistiken för lätta lastbilar mer positiv. Under 2018 uppgick siffran till 56 617, vilket var ett nytt rekord och strax över Bil Swedens prognos för i fjol. Även registreringarna för tyngre lastbilar kom in på nya rekordnivåer, enligt den preliminära statistiken.

Skälen till den blandade kompotten är flera, men för personbilstappet var Bonus-malus, det nya svenska skattesystemet för fordon, en avgörande faktor.

– Eftersom det nya skattesystemet syftar till att snabba på omställningen till en renare fordonsflotta får bilar med låga eller inga utsläpp fördelar medan motsatsen möter högre skatter. Men då fordonstillverkarna ännu inte har hunnit producera tillräckligt många grönare modeller förblir efterfrågan större än utbudet, vilket har lett till att konsumenterna väntar med bilköp, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.

Men Oscar Cullberg på Bilvaruhuset i Mölndal ser inte att Bonus-malus kommer medföra lika kraftiga effekter på affären.

– Man skulle kunna se det som att fordonsskatten har gått tillbaka till vad man kan kalla normalskatt. Vi får inte glömma att skatterna på bilar sänktes för drygt 10 år sedan och nu går de tillbaka något.

Längre leveranstider

Samtidigt som kunderna inväntar fler alternativ råder det även brist på komponenter och delar. Det innebär längre leveranstider, vilka i sin tur förlängs då fordonstillverkarna också tvingas köa får att få de nya modellerna godkända enligt det nya testsystemet Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Den nya testcykeln syftar till att ge ett bättre och robustare regelverk, och därmed mer tillförlitlig information gällande bränsleförbrukning och utsläpp. Problemet är dock att de oberoende utförarna är få och testkapaciteten är mindre än behovet. Vidare får de nya rutinerna också effekter på fordonsproduktionen.

– Då de nya testmetoderna leder till andra utsläppsresultat går fordonstillverkarna tillbaka till ritbordet för att kalibrera om modellerna för att på så sätt minska utsläppen ytterligare. Sammantaget innebär det här, flaskhalsarna hos testinstituten och bristen på komponenter att färre nya modeller kommer ut på marknaden. Därmed sjunker försäljningen och inregistreringen, säger Bergman.

Konjunkturavmattning dämpar

För 2019 räknar Bil Sweden med ett fortsatt tapp i personbilsregistreringarna.

– Det bästa av högkonjunkturen ligger bakom oss, det är huvudanledningen till att vi sänker prognosen för i år.

På Bilvaruhuset väntas 2019 bli ett fortsatt starkt försäljningsår och huvudtrenden förblir de miljövänligare bilarna, enligt Oscar Cullberg.

– Laddbara bilar var definitivt den största trenden 2018 och fortsätter vara det även i år.

Volvo s/v90

Volvo Cars fortsätter att dominera personbilsmarknaden i Sverige, enligt Bil Swedens preliminära siffror över 2018. Tillsammans uppgick antalet nyregistreringar av modellerna S90 och V90 till 24 346 stycken i fjol, en uppräkning om 7,8 procent jämfört med 2017. Enligt Bil Swedens siffror har s/v90 en marknadsandel om 6,8 procent och toppar därmed listan över svenskarnas bilköp.

VW Golf

På andraplats återfinns den klassiska Volkswagenmodellen Golf. I fjol nyregistrerades totalt 17 093 Golfbilar i Sverige, vilket är ett tapp om 14,8 procent jämfört med 2017. Vid det tidigare rekordåret såg VW Golfen 20 058 nyregistreringar.

Enligt Bil Swedens statistik hade modellen en marknadsandel om 4,8 procent i fjol.

Volvo s/v60

Geelyägda Volvo Cars snor även åt sig tredjeplatsen med sedan- och kombimodellen 60. Antalet nyregistreringar uppgick sammantaget till 16 412 stycken i fjol. Det är en ökning om 8,6 procent jämfört med modellregistreringarna ett år tidigare (15 116).

Volvos sedan- och kombimodell 60 hade en marknadsandel om 4,6 procent under 2018, enligt Bil Swedens statistik.

VW Passat

Toppnoteringarna fortsätter domineras av Volvo och Volkswagen. Den fjärde mest populära personbilen under 2018 var en Passat. Under fjolåret gjordes 13 650 nyregistreringar av de tyska bilmodellerna, vilket var närmare en tiondel sämre (-9,3 procent) än statistiken över 2017 (15 057).

Volkswagens Passatvarianter hade under 2018 en marknadsandel om 3,9 procent.

Volvo XC60

Nyregistreringarna av Volvo Cars suv-bil XC60 uppgick till 13 293 stycken förra året. Det är ett rejält tapp om 44,8 procent jämfört med antalet registreringar (24 090) av modellen 2017.

Den sviktande utvecklingen innebär även en lägre marknadsandel för XC60, från 6,4 procent 2017 till 3,8 procent i fjol.

Svenskarnas personbilsfavoriter 2018

Modell Antalet nyregistreringar

1. Volvo s/v90 24 346

2. VW Golf 17 093

3. Volvo s/v60 16 412

4. VW Passat 13 650

5. Volvo XC60 13 293

6. VW Tiguan 9821

7. Volvo V40n 7151

8. Nissan Qashqai 6344

9. Volvo XC40 6175

10. Fiat Ducato 5938

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.