Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Under hela 2020 sålde Volvo Cars drygt 660 000 bilar. Trots rekordförsäljningen under andra halvåret är det en nedgång jämfört med 2019. Bild: ADAM IHSE / TT
Under hela 2020 sålde Volvo Cars drygt 660 000 bilar. Trots rekordförsäljningen under andra halvåret är det en nedgång jämfört med 2019. Bild: ADAM IHSE / TT

Rekordförsäljning för Volvo Cars under andra halvan av 2020

Andra halvan av 2020 var det bästa halvåret någonsin för Volvo Cars globala försäljning. I Kina och USA har biljätten nu återhämtat hela tappet som skedde under coronapandemins början.

Under andra halvan av 2020 sålde Volvo 391 751 bilar – vilket gör perioden till företagets bästa halvår någonsin. Det är en ökning med 7,4 procent jämfört med samma period 2019, enligt ett pressmeddelande.

Men försäljningstappet under den första delen av året gör att den totala försäljningen fortfarande ligger drygt 6 procent lägre än året innan.

LÄS MER: Rekord för nya laddbara bilar – Volvo Cars i topp

Har ställt om till digitala metoder för försäljning

Starkast har försäljningen gått i Kina, där den ökade med knappt 10 procent i december, och med 7,5 procent under hela året. Även i USA är coronatappet återhämtat och Volvo Cars sålt 1,8 procent fler bilar än 2019.

– Det har varit ett väldigt starkt halvår, vilket vi såklart är jätteglada för. När coronapandemin började insåg vi att vi behöver ha en plan för att motverka de konsekvenser som pandemin innebar, och det betyder att vi behövde se oss om efter nya verktyg för att hantera situationen, säger Maria Dagman, presstalesperson på Volvo Cars.

Hon fortsätter:

– Om man till exempel tittar på USA, som gick väldigt starkt, tror vi att det handlar mycket om vad vi kallar för Volvo Valet, det vill säga att man erbjuder kunden att hämta upp och släppa av bilen så att man inte behöver ta sig till en försäljare. Sen har vi också använt andra digitala marknadsverktyg som virtuella showrooms och annat. Det handlar egentligen mest om social distans och hur man kan möta kunder på nya sätt.

LÄS MER: Efter Volvos drag försvann 800 miljoner – över en natt

LÄS MER: Volvo Cars får grönt ljus för köpet av Upplands Motor

Fortsatt nedgång på den europeiska marknaden

I Europa har läget varit tuffare med en fortsatt svag nedgång i december och ett tapp på 15,5 procent under hela 2020.

Varför har det gått mycket sämre i Europa än på de andra stora marknaderna?

– Det vi ser är att pandemin påverkar marknader på olika sätt. I Europa har pandemin slagit ganska hårt och då har försäljningen påverkats mer, säger Maria Dagman.

Men även till exempel USA har ju drabbats hårt av pandemin?

– Ja, men samtidigt är USA en marknad och Europa flera. Det är väldigt individuellt marknad för marknad, och i vissa delar av Europa har det helt enkelt slagit extra hårt.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.