Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo V60 T8 Test Drive i Luleå.
Volvo V60 T8 Test Drive i Luleå.

Rekord för nya laddbara bilar – Volvo Cars i topp

Nybilsregistreringen föll med 18 procent coronaåret 2020. Men försäljningen av laddbara bilar ökade med till 93 938 bilar, visar Bil Swedens färska statistik – och Volvo Cars säljer flest.

Bil Sweden gjorde en prognos på 330 000 nyregistrerade bilar till 2020 i början av året. Den siffran fick snabbt revideras ner i april när coronapandemin rullade in.

– Fordonsåret 2020 blev ett svagare år än vad vi hade räknat med i början av året. Coronakrisen är den viktigaste förklaringen, men också att jämförelseåret 2019 var det tredje bästa året någonsin. Nyregistreringarna av personbilar uppgick enligt preliminära siffror till 291 664 under 2020, en minskning med 18,1 procent jämfört med 2019, säger Mattias Bergman, VD på BIL Sweden, under branschorganisationens digitala presskonferens.

LÄS MER: Uppgifter: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vill förbjuda bensinbilar

LÄS MER: Volvos motorbolag tar form – hybridmotorer kan säkra 13 000 jobb

Bil Sweden är speciellt glada över att ökningen av nyregistrerade laddbara elbilar varit rekordstor under året med 132 procent till 93 938 av totalmarknaden.

Volvo Cars laddhybrider toppar

Totalt registrerades 52 691 Volvobilar 2020, jämfört med 65 282 föregående år, av dem var 32 procent laddhybrider med Volvo V60 och XC60 som favoriter, visar Volvo Cars försäljningsstatistik.

Modellerna Volvo V60 och XC60 står tillsammans för 20 procent av alla laddhybrider som registrerats i Sverige under året.

– Vi har haft en urstark höst och vinter, med ökande kundorderandel och ökande registreringar. Vi ville positionera våra laddhybrider tydligt hos svenska bilkonsumenter och det har vi gjort med råge, säger Fredrik Isakson, Volvo Car Sveriges försäljningsdirektör, i ett uttalande.

Tufft år för lätta lastbilar

Därmot har det varit en mycket tuffare år för lätta lastbilar på upp till 3,5 ton, som tappat över 42 procent till 33 000 under 2020, visar Bil Swedens statistik.

– Lätta lastbilar har inte haft samma återhämtning efter det svåra andra kvartalet. Sverige har störst nedgång i Europa, vilket tydliggör att även Bonus-malussystemet slår hårt mot lätta lastbilar, säger Mattias Bergman.

2021 blir ett osäkert år

Bil Sweden tror på en försiktig uppgång av nybilsregistreringarna med cirka tre procent för 2021, upp till 300 000 nya personbilar.

– Vår prognos om ökade registreringar i år ska ses mot bakgrund av förestående massvaccineringar och en tro på konjunkturåterhämtning under kvartal två, men också av att flera biltillverkare lanserar många nya modeller som når allt fler och större kundgrupper, säger han.

Men läget är osäkert kring hur konjunkturen kommer att utvecklas, och vilka konsekvenserna blir av politiska beslut om styrmedel som kommer att träda i kraft i år.

– Det handlar om sänkt bonus för laddhybrider, kraftigt höjd malus även för bilar med låga koldioxidutsläpp, slopandet av den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar, laddhybrider och gasbilar samt generellt höjda förmånsvärden. Dessutom råder det ovisshet kring det stoppade förslaget som syftar till att minska exporten av klimatbonusbilar och som skulle träda i kraft vid årsskiftet, säger Mattias Bergman.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.