Köper böcker. Annelie Silveira från Lerum har åkt till Göteborg för att shoppa.
Köper böcker. Annelie Silveira från Lerum har åkt till Göteborg för att shoppa.

Regnet säljer

ANNONS
|

- Om det hade varit fint väder hade jag inte åkt till stan och handlat, säger Annelie Silveira.

På Akademibokhandeln i Nordstan är det lite glesare bland kunderna än vad det har varit de senaste dagarna. Det ihärdiga regnet har försvunnit.

Anneli Silveira funderar på att köpa en bok till sitt barn. När det regnar är det inte kul att vara ute, då passar det att sitta inne och läsa en ny bok.

- Jag tror säkert att regnet påverkar om man vill shoppa. Och inte bara här. Jag var på Ikea för några dagar sedan. Det var så mycket folk att det var gräsligt, säger hon.

ANNONS

Pernilla Lindberg arbetar i butiken och ser tydligt att de får fler kunder när det är dåligt väder.

- Vi säljer vykort, reseböcker och skönlitteratur. Och mycket pocketböcker, säger hon.

En regnig dag har just Akademibokhandeln i Nordstan cirka 4 000 besökare. Jämfört med en dag med bra väder då antalet sjunker med 1 000 kunder.

Enligt Claes Lindberg, regionchef för Akademibokhandeln i södra Sverige, ökade försäljningen med 11 procent i juni jämfört med samma månad i fjol. Under juliveckorna hittills har omsättningen ökat med över 20 procent. Regnet är en orsak. En annan är konjunkturuppgången och vilka böcker som släpps under perioden.

Även på Svensk Handel har man noterat att försäljningen har gått upp under sommarveckorna. Regn är bra, men på lång sikt kan det istället blir en negativ effekt, menar Svensk Handel.

- På kort sikt är dåligt väder bra för handeln. Man renoverar där hemma till exempel. Men är det för dåligt åker inte folk till Liseberg och då handlar dom inte heller. Men Göteborg har flera evenemang som inte är väderkänsliga. Gothia cup och Partille Cup-besökare kommer till Göteborg oavsett väder, säger Magnus Kroon, ansvarig för utvecklingsfrågor på Svensk Handel.

Och regnar det för mycket en dag åker inte folk till stan och handlar.

ANNONS

Bengt Sarnell är butikschef på Wettergrens bokhandel på Avenyn.

- Det går väldigt bra för oss så länge det inte regnar för mycket. Ösregnar det flanerar man inte på Avenyn. Det är annorlunda för oss än om man har butik i ett köpcentrum, säger han.

Museum får också många besökare en regnig sommar. I onsdags besökte 6 223 personer Universeum, vilket är det största antalet besökare under en dag sedan starten 2001.

- Det går fantastiskt bra för oss, säger Carina Halvord, marknadschef på Universeum.

När det regnar ökar antalet besökare med cirka 15 procent, berättar hon. En annan orsak tror hon beror på att entréavgiften har sänkts.

- Vi sänkte priset för två år sedan vilket ledde till en dramatisk förändring. Nu säljer vi 7 000 årskort mot tidigare 200 årskort per år.

Det finns även de som inte har noterat någon ökad försäljning på grund av vädret. På Duka i Nordstan är försäljningen mer eller mindre identisk med föregående år, enligt butikschef Kajsa Berggren. Där har man inte noterat någon skillnad med anledning av regnet.

ANNONS