Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Motorbranschens Riksförbund, MRF, sågar regerings bonusförslag vid fotknölarna. Bild: Stefan Berg

Regeringens bonusförslag sågas av bilbranschen

Regeringen vill sätta stopp för det faktum att många klimatbonusbilar går på export. Därför har man lagt fram ett förslag där den förste ägaren till bilen blir återbetalningsskyldig om bilen går på export inom fem år. Något som sågas av bilbranschen.
– Det är illa övertänkt, ingen vågar ta ett sådant ansvar, säger Motorbranschens Riksförbund vd Tommy Letzén till Dagens industri.

Redan efter ett halvår går många klimatbonusbilar på export till utlandet. Enligt analysföretaget Vroom hade 40 procent av de exporterade laddbara bilarna bara rullat på de svenska vägarna mellan 6 månader och ett år före coronapandemins utbrott.

Detta innebär att bilköpare tog del av bonusen som i dag ligger på max 60.000 kronor för att sedan tjäna pengar på att sälja utomlands.

Att många köpare utnyttjat systemet är nu något uppmärksammats av regeringen, rapporterar Dagens industri.

Enligt det förslag, som nu är ute på remiss, ska bilens första ägare vara återbetalningsskyldig i fem år. Detta innebär att om bilen säljs vidare efter ett par år har den nye ägaren möjlighet att exportera bilen utan några påföljder. Den första ägaren får emellertid betala tillbaka bonusen hen delgivits vid köpet, vilket betyder att företag som köper in tjänstebilar på tre år blir återbetalningsskyldiga om nya ägare sedan säljer dem vidare.

LÄS MER: Volvo Cars jättesatsning: Köper återförsäljare

Slår hårt om privatleasing

Dessutom hamnar den växande privatleasingmarknaden i kläm då bilar normalt sett hyrs under en kortare period än fem år innan de går till andrahandsmarknaden.

Lars Nykvist är vd på bilförmedlaren Kvdbil som redan i början på året införde exportstopp på laddhybrider och el-bilar för att råda bot på problemet.

– Att det är den första ägaren av bonusbilen som ska stå för kostnaden, även om det är en senare ägare som exporterar den, tycker vi slår fel. Vi skulle hellre se att det är exportören som blir återbetalningsskyldig, vilket i sådant fall skulle ge effekt på en gång och spara en hel del administration, säger Lars Nykvist, vd på bilförmedlaren Kvdbil till Di.

LÄS MER: Riksrevisionen sågar satsning på miljöbilar

LÄS MER: Hundratusentals nybilsägare kan få skattesmäll

”Illa övertänkt”

En av instanserna som fått möjlighet att lämna synpunkter till finansdepartementet är Motorbranschens Riksförbund, MRF.

I förbundets respons betonar man ett antal problem och beskriver förslaget som helt förkastligt.

– Förslaget som ligger nu är illa övertänkt. Det är ingen som vågar ta ett sådant ansvar. Vi har lämnat in vår första kommentar men kommer nog att göra ett lite mer samlat grepp i branschen, för vi är ganska eniga om att det här inte är något bra förslag om man vill ha en grön omställning, utan vi riskerar snarare att gå i motsatt riktning, säger Tommy Letzén, MRF:s vd, till Di.

Förslaget: sprid ut bonusen

För att stävja exportproblematiken förslår MRF bland annat att man bör sprida ut bonusen under fem år enligt en trappstegsmodell – vilket även skulle gagna andrahandsmarknaden.

Den presenterade modellen bygger på att bilen är kvar i Sverige och att ingen ytterligare bonus betalas ut om bilen till exempel exporteras under det andra året.

Ytterligare ett annat alternativ som MRF lägger fram är att koppla ett låst skattekonto till bonusbilen. På detta konto skulle exempelvis p-avgifter och trängselskatter upp till 60 000 kronor räknas av under de fem första åren.

LÄS MER: Så mycket fick Volvo-bolagen av permitteringsstödet

Motorbranschens Riksförbund förslag:

• Första året får bilköparen 40 procent av den totala bonusen,

• Mellan andra och tredje året får köparen 20 procent,

• När bilen är mellan fyra och fem år betalas 10 procent av bonusen ut.

Källa: Dagens industri.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.